Ikke prakk stresset deres på meg!

 

Jøss, det var vel en noe aggressiv overskrift til meg å være, eller hur? Men ærlig talt, nå begynner jeg å bli lei, skikkelig lei, hva er det folk driver med? Er det plutselig blitt mote å være så “busy”, ha det så jæ…. travelt at man glemmer hvilken koselig tid vi egentlig går inn i? Gjør man seg mye mer interessant kanskje, ved å være så mer travel enn alle andre? Er det perfeksjonismen som tar overhånd, og vips så er disse dagene over og det eneste man sitter igjen med er at stort, PHUUUUU.

Det er jula jeg snakker om! Den deilige førjulstiden og selve jula. Hvorfor har dette plutselig blitt så stressende, og ikke minst masete. Tror jeg hører det hver bidige dag, om hvor slitsomt dette er, er det mulig? Hva er det som er så slitsomt? Julekalenderne til ungene, pakkene, maten, klærne eller all pyntinga? Hvordan har samfunnet blitt? Hvilke barnsdomsminner har dere, gode eller dårlige? Hvis gode, så finn ut hvorfor og kopier de, hvis dårlige så styr unna og gjør det til ditt eget, få det til å funke, kan det være så vanskelig?

Jaja, er det sikkert noen som tenker. Der sitter fru Thorsen på sin høye hest og skal belære oss andre om hvordan ting og tang skal være. Ikke jobber hun for tiden og har derfor all verdens tid til å stelle og ordne til jul. I tillegg har hun kanskje alle de hun er glad i rundt seg, har ikke gått på noen smeller i det siste og lommebuka full av penger, MEN der dere, tar dere grundig feil! Sakens kjerne er at jeg så absolutt har mitt å stri med jeg også, men får ikke gjort noe med det her og nå. Det som er sikkert, er at jeg kan gjøre så godt jeg kan, uten å sjase og mase meg opp. For alle vet, at jul blir det uansett!

Selv forsøker jeg å kopiere mine egne gode barndomsminner, og vet dere hva hovedingrediensen i det er? Nemlig det jeg forsøker å formidle her, å ikke stresse. Kan ikke huske at mammaen min stressa i det hele tatt, og det er akkurat det jeg vil at mine egne unger og de rundt meg også skal få oppleve. Når lille juleaften kommer, så er det absolutt ingenting mer som skal gjøres. Det er forbudt å gå ut dørene for å handle eller ordne ting, da skal alt og alle nytes.

Og hvordan klarer jeg det? Jo, ved å planellegge og ikke minst, ved å legge lista mye lavere enn det samfunnet generelt spyr mot oss. Jeg gidder så absolutt ikke å være den perfekte husmoren som ordner og fikser alt selv. Jeg gjør det jeg orker og kan, resten skipper jeg!


Hvorfor må jeg f.eks. stille med 7 sorter kaker til jul? Hvem har bestemt det? Det er jo ingen som gidder å spise dem allikevel. Enten er de på slankern, har forspist seg på julematen eller så foretrekker folk After Eighten eller chipsen. Akkurat som ungene mine, de kan ikke fordra julekaker, så hvorfor orke? Har som regel bakt kranskekaker og kromkaker tidligere, men tror jeg gjør som i fjor jeg. Kjøper bittelitt på den lokale bakeren. Får det jeg trenger for 100,- spenn, så hvorfor ikke? 


Selvfølgelig baker jeg pepperkaker med minsten, men når hun gir opp etter det første brettet, ja da er vi ferdig. Hvorfor skal jeg stå å bake fem brett til, pynte i timesvis for deretter å kaste omtrent alt igjen etter jul, faderrullan så bortkasta. Vi gjør ikke noe stort nummer ut av det, men lager noen få og pynter de til tusen…er jeg heldig så får jeg kanskje et par til juletreet også.


Disse peppekakehjertene køpte jeg på OBS for 10 år siden. Ja, jeg tuller ikke. De selger dem ennå har jeg sett. Poenget er at jeg gjemmer på dem fra år til år. Putter dem pent inn i papirposer og stuer dem vekk. Har måttet lime pynten/teksten på et par ganger, men synes dem er like fine jeg, og de gjør så absolutt nytta si.


Samme med dette pepperkakehuset. Til for 5 år siden var det kun Bjørn Erik som ville, mannen min altså, men han også ga opp det å stå aleine å lime sammen Rema 1000 sine ferdig flatpakka. Lykken var derfor stor når jeg fikk vite at ei dame her på øya vår bakte på bestilling. Og igjen dere, jeg pakker det inn og tar det frem, år etter år. Det lukter fortsatt nydelig.


Noen synes kanskje dette blir for upersonlig, at det blir “finere” og “koseligere” med egetlagd, og dere “be my guest”. Stå på, lag i vei. Dette fungerer for meg, og gir meg vel så mye julestemning.

Så var det alle disse gavene da. Har folk virkelig råd til å kjøpe alt 14 dager før? Og så klager de etterpå i tillegg, over hvor dyrt alt blir?! Det har i alle fall ikke vi. Man skal da ha til salt i maten på nyåret også. Gavene bruker jeg mange måneder på. Begynner på sommeren, som oftes i ferien. Bruker en liten sum her og en liten sum der. I tillegg handler jeg masse på nettet for å slippe kaoset i butikkene. Må jo selvfølgelig tenke nøye igjennom hva jeg kjøper. Kan f.eks ikke kjøpe klær som kanskje ikke passer og som vedkommende ikke kan bytte. Men det fungerer som bare rakkern!

Juletreet skaffer vi oss så tidlig som mulig og pynter det et par uker før selve juleaften. Hvorfor stresse med det lille juleaften? Det er jo det som pynter opp stua best, så hvorfor ikke ha det i hus så lenge som mulig? Med en daglig dose vann og en dash sitronbrus, så har vi faktisk barnåler igjen på det etter nyttår også.

Skjønner heller ikke hvorfor folk venter til de kommer i desember med å bestille julekortene. Må vel ikke ha snø og nisser fremme for at bildet kan taes? Her hjemme var vi faktisk seine til en forandring og laget de i midten av november. Var heldig og fikk dem uka før desember, med ferdig påtrykt julehilsen på og ferdig avsenderlapp på. Skal ha avgårde 110 stk., men ti og ti holder hver dag. Det viktigste er at de kommer frem til jul. Elsker forresten å sende kort. Selv om det kun er adressen som er selve jobben for meg, så sender jeg hver og enkel en tanke der og da.


Nei, her i huset stresser vi ikke. Julen kommer når den kommer, og det er mange dager igjen. Mille er litt fortvila, litt usikker på om nissen vet at hun ikke skal være hjemme i år, men det ordner seg alltid. Nissen finner nok veien til både store og små uansett.


Jeg synes folk må slutte å se på “hva alle andre” får til og kjører på uten stans og pust i bakken. Selv skal jeg nyte dagene, ta det som det kommer. Håper forresten venninnene mine leser det her, og at vi klarer å enes om en kveld å treffes før jul. Helt utrolig hvor vanskelig det kan være til tider. Jeg nyter å ha vennene mine rundt meg for familien er langt unna, så det må vi få til!

Åhhh, så deilig det var å få skrevet det her. Ble skikkelig rød i kinna. Begynte å bli skikkelig lei av all sutringa rundt meg. Ikke prakk det på meg, det fungerer ikke! Hold stresset deres for dere selv, for jeg vil heller fokusere på det som er viktig ♥

Juleklem fra Nina

 

 

 

18 kommentarer
    1. Puust ut Kjære:-) les bloggen min og få ned hvilepulsen hihi…der er det bare kos å inget stress! Det eneste jeg kjenner litt stress for, er hvordan jeg skal få med bestemor på 87 på julehandelen. Hun vil så gjerne, men det er jo både kaldt og glatt, og jeg har ikke bil. Men det blir nok ei råd med det også 🙂 la andres stress prelle av og kos deg med dine <3

    2. AMEN!!
      Er så enig, hva stresser folk for?
      Jeg elsker å bake men vi har blitt enig om at iår, så blir det bare 2-3 sorter, så blir det spist 🙂
      Juletreet må vi pynte lille juleaften, det er tradisjon hjemme fra 🙂 Alt av mat gjøres klart før sengetid og etter jule trepynting.
      Iår skal jeg for første gang på ÅR jobbe på juleaften, det skal bli spennede. Godt maten lager seg selv 🙂
      Nei, stresser ikke, så venter heller med glede på julen 😀

    3. God morgen! Du hadde mange gode poeng, som jeg er enig i! Spesielt på slutten når du skriver “hva alle andre” får til! Det er jeg virkelig enig i! Å julen kommer alikevel, og det man burde sette mest pris på, etter min mening er evt familie og venner man omgir seg med i denne fine tiden! Ikke pakker, få bakt de 7 sortene, å tingene som du og nevner! Glad du skrev dette innlegget! Jeg er også lei av å høre mas og klag. Julen er til for å nytes. Det er jo så absolutt lov også, er jo bare jul engang i året! 😉 Vel, ha en fin dag, Nina! Håper alt står bare bra til med deg og dine! 🙂

    4. Så fantastisk og sant skrevet… I fjord på denne tiden gikk jeg på en skikkelig smell psykisk. Fikk konstatert depresjon og hadde det forferdelig. Vi har to små som da var 5 og 2 år, og jeg gidde di nok ingen god jul, pga stress. Så i ettertid har jeg lovet meg selv at stresset ikke skal ata meg igjen en gang til. Hvorfor streber vi så forbanna mye? Perfeksjonere for alle rundt oss? Fusk it! Bare jeg og mine flotte familie har d topp, så driter jeg i alle andre. Og jeg er lik deg; handler julegaver tidlig, pynter tidlig og nyyyyyter desember, uten mas… 🙂 Minstemannen min var forresten veldig fascinert av skjegget til mannen din 😉 Hehe! Vi sto bak dere i byen når di tente julegranen. Siden det var så mange folk bar jeg han, snudde meg i to sekund, og når jeg snur meg tilbake har han hånden sin godt plantet inni skjegget hans. Mannen din spurte om d var tøft, og fikk et beundrende JA…. Har fått klar beskjed at når småen har blitt mann skal han ha skjegg og bart… 🙂 God jul til deg og dine, og håper folk holder stresset unna deg!

    5. Prakk det som prakkes kan. Nei vent… det er jo jul. Korreksjon: pakk det som pakkes kan!
      Kjempekoselige stemningsbilder. Ønsker deg en fin julefeiring 🙂
      – Karl

    6. Kunne ikkje sagt det bedre sjøl Nina!!!
      Hurra for at du tør å si det som det er!
      Hekkan pekkan så folk stresse og gjør alt til mas.
      Selv er jeg vel i rute og skal bake sammen med gode venner på Lørdag.
      Og da skal vi kose oss sammen samtidig, med god mat og drikke!
      Førjulstiden skal nytes og det er da alt smaker bedre.
      Nok av mødre som kollapser og er helt utmatta til Julaften.
      Fordi de streber for høyt etter ting som ikke som ikke kan kjøpes for penger!
      Barna vil ha foreldre som er tilstede sammen med dem og for dem!
      Så vil jeg ta med et STORT tema som desverre mange glemmer ALKOHOL!
      La det være en trygg og God Jul for det er Barnas Jul og vi voksne må tenke over dette!
      Nyt dagene før en etter en og ha en God Jul alle sammen <3
      Bra Tema Nina <3

    7. Anne Mai Neumann: Jeg aner ikke hvor ting gikk galt, for det var da ikke sånn når vi var små, eller var det kanskje det? Kan ikke huske all shoppinga og kavet, og når det er sagt så var jo ikke butikkene åpne heller da. Skjønner ikke hvorfor vi har søndagsåpent eller åpent på juleaften. Sikkert fint for de som jobber hele uka, men folk gjorda da det før også?

      Drikker ikke alkohol i jula. Husker mammaen min spurte for 15 år siden på juleaften: “Jøss, drikker du rødvin?” Sa ja til et glass for å være selskapelig…men er enig med deg, helt unødvendig. Har unger så spredt jeg, vet du. Har alltid en i “faresonen” og må være i stand til å hente eller bistå hvis det trengs:-)

    8. Silje: Tenker på de rundt meg og det er mange som bærer preg av å ikke være lykkelige, og jeg er redd det blir verre med all denne glorifiseringen. Så sant jeg har råd, “kjøper” jeg meg tid. For hvorfor må alt være så forbaska hjemmelaga hele tiden?

      Husker han lille gutten din ja. Var jo helt paralysert av nisseskjegget til Bjørn Erik. Skulle egentlig trodd barn ble redd av det utseende der, men de gjør ikke det.

      God jul til dere også, klem

    9. Estefania: Hei på deg!
      Blir nok ingen stor bakst her i år nei. Mamma lager nok delfiakaka si og jeg lager nok kransekakene mine, med det er gjort på nullkommaniks.
      Nå sitter jeg bare å venter på at juletrærne skal komme. Elsker å få den lukten inn i hus 🙂
      Ha en finfin dag du også!

    10. Hilde: Ja, hvorfor bake når det ikke blir spist?
      Ribba satte vi på langstekeing, og som den sier, den lager seg jo selv.
      Forstår det med god tradisjon og pynting av juletreet lillejuleaften. Her må jeg ha det i hus så fort som mulig, for jeg elsker lukten av det og alt som glitrer og gir den perfekte julestemningen. Vil ha det i hus så lenge som mulig:-)
      Øsnker deg en fin feiring!

    11. wenchepia: Hahaha, ja jeg puster. Leste bloggen din og ser du har gjort det jeg skal i år. Bruke Dr. Oetker´s pynte-glasur, virket det, ikke sant? Kan ikke fordra det klisset med melisen, og vaskingen av det utstyret, så håper dette er tingen 🙂
      Bestemor ut på tur ja, forstår jo at hun vil luftes og bidra. Jeg skal forresten ut å kjøpe meg brodder i dag, til meg selv. Høres veldig “gammaldags” ut, men jeg nekter å gå som ei krøkke å falle å slå meg. Fåes jo i en liten boks som passer fint i veska:-)
      Klem til deg og dine!

    12. Kunne ikke vært mer enig! Herregud jeg er så lei av at folk ødelegger all førjulsglede med alt maset sitt! Jeg hater ordet “julestria”, hvem har bestemt at jeg strir? Jeg koser meg jeg! Vasker hus gjør jeg til væren- da kan jeg nemlig åpne opp alle dører og kaste ut ting til lufting. Men bare hvis jeg gidder….:-) Elsker butikker som er åpne til langt på kveld, da kan jeg handle det jeg trenger de dagene butikken er stengt til jul i ro og mak. Da rusler jeg rundt og kan tenke selv, uten å bli forstyrret av stressa foreldre med unger som ikke skjønner noe og gråter av frustrasjon.
      Ha en koselig førjulstid, det skal jeg ha 🙂

    13. Helt enig. Jeg sliter med mye angst og takler ikke julestresset som folk presser på meg. Det beste jeg vet er å bake til julemusikk og tenne telys og slappe av. Jeg har tatt julebaksten for både mamma og meg selv i år, men det finnes ikke noe mer avslappende enn å gjøre alt i sitt eget tempo, for det er tross alt en god stund igjen til jul, og selv om det er ting som skal unnagjøres så tror jeg julestemningen blir knust så snart man føler at man har dårlig tid. Tror også folk må innse at prislappen på gavene de gir ikke har så voldsomt mye å si, så lenge det gir glede til den som får de.

    14. Jeg bare digger deg! Er så enig i alt du skriver her 🙂 Eneste problemet for min del er at “de” har faktisk klart å ødelegge jula litt for meg i år. Og det er så trist 🙁 Jeg har alltid vært kjempeglad i jula og dro frem alt jeg hadde av julepynt så fort vi bikket desember. Og jeg bare eeelsker gaver, i alle størrelser og fasonger.
      Hvorfor skal folk klage så jævli??? Det blir til det man gjør det!
      BTW – Tusen tusen takk for julekortet! Det var så kos å titte ned i postkassen og finne et julekort 🙂 (antageligvis det eneste jeg får i år, fordi folk syns det er så dyrt å sende julekort :((()
      Kos dere videre i adventstiden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg