Ledsagerbevis?

Veldig mange går rundt og ikke aner at det er noe som heter “ledsagerbevis”. Et lite kort som man kan søke om å få hvis man blant annet har barn som ikke er som alle andre. Det skal hjelpe med å sosialisere vedkommende, rett og slett høyne livskvaliteten. Vi kan skrive under på at dette er et kort alle barn med nedsatt funksjonshemning burde skaffe seg, les gjerne mer om det her.

Når barnet ditt har et ledsagerbevis, så kommer vedkommende som følger det/er med det, gratis inn. Det være seg kinobesøk, teater, fornøyelsesparker, kollektiv transport, museer, ja omtrent alt av festligheter. Mille, som de fleste andre barn, elsker dette, så vi tar med oss kortet overalt. Til og med i Legoland i Danmark fikk Mille fordeler. Ved å vise det frem i informasjonen fikk hun utlevert sitt eget “Vis hensyn” kort, som lot henne komme forbi alle køene. Vi slapp masse unødvendig negativitet, siden den lille frøkna vår er i overkant dårlig på å stå i kø. Det ender som regel i fullstendig kaos.

Vi brukte forresten kortet på buss, trikk og flytoget i Oslo nylig, og dere kan tro vi sparte masse penger på det. Betalte kun barnebilletten, siden jeg som ledsager er gratis.


Mille har etterhvert blitt veldig interessert i alt kulturlivet har å by på. Hun er med på det meste, og det gleder meg! Hun ser alt av barnefilmer på kino, og alle barneforestillingene i Stavanger, Sandes og Sola. Selv i konserthuset brukes ledsager beviset flittig. Hun blir aldri lei Putti Plutti Plott eller Melodi Grand Prix Jr. Helt innafor, når det kun er henne billett som må betales.

Klem Nina

#ledsagerbevis #sotos

 

7 kommentarer
    1. Ledsagerbevis er en super ting ja! Hadde det selv da jeg var mindre!! 🙂 Men vet faktisk ikke om jeg får det nå… Men en diagnose er vel en diagnose uansett grad? Men synes huske at jeg har fått beskjed at jeg ikke er kvalifisert til det pga graden av funksjonshemmingen min er så mild.. 🙂
      God torsdag Nina, kos deg!
      Klem i fleng <3

    2. Fint å lese.. Du er so positiv.. Full av beundring for ein positivivitet og fin kvardag dykk har og klarer å behalde i dykkar familie.. (Det ein ser gjennom deg og din blogg, sjølvsagt 🙂 ) Dette er jo ikkje ein sjølvfølge i dagens samfunn, slik vi stresser, og strevar etter å henge med i hektiske dagar. Kan berre tenke meg at det innimellom må vere tøft også. Men for nokre flotte mennesker dykk verkar som alle, heile familien, deg og Mille inkludert og dykk som vi ser mest til sjølvsagt 🙂 Fine mennesker !!! Takk for at du delar om dg og ditt..

    3. et tips
      jeg følger ofte å mye med på svindel
      1. vær forsiktig med å legge ut bilder av følgebevis osv
      det er mange som kan være frekke nok til å ødelegge for dere med f.eks
      kopiere bildene + det du legger ut så forfalsker bilder, kort osv med å bytte navn å bilde.
      samme som gikk på tv2 hjelper deg angående parkering for funsjonshemmede i oslo

    4. karenmarenmette: Det er som du sier at også tøffe dager som må mestres og overvinnes. Velger uansett å fokusere på det som er positivt, akkurat som du gjør. Det er lov å henge med nebbet av og til…men kun av og til 🙂

    5. Det skal jeg absolutt sjekke opp igjen! Takk for at du skrev om det, å fikk meg inn på tanken om det igjen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg