Hest tilgjengelig?

Hei kjære lesere. I dag skal jeg rett og slett bruke bloggen til å spørre om hjelp. De fleste vet at vi bor i Stavanger, og selv om jeg nå har bodd her i halve mitt liv og ungene i hele sitt liv, er det en del områder som er ukjente for meg her. Hvor får jeg lånt meg en hest? En hest for noen timer en dag, til vår kjære Mille?

Jeg har selv vokst opp med hest. Har ridd hele mitt liv, men i det siste kun når jeg er på ferie. Alle ungene, ja tenkt dere, gutta også, har måttet “please” mammaen sin å gått på ridekurs. Må nok innrømme at Pelle og Dennis ikke akkurat falt pladask for denne idretten, men de kan i alle fall skryte over at de kan det, eller ikke…

Mille derimot har ridd en gang i uka siden hun var fire år, MEN kun i rideterapi. Siden hun er født med Sotos Syndrom ble det tidlig klart at jentungen trengte balansetrening. Da er det å sitte å utføre forskjellige øvelser til hest, helt perfekt. Vi ble så glade når hun fikk fortsette denne terapien når hun begynte på skolen. Ikke bare gjør dette henne kroppslig godt, men det å komme litt bort fra skolen og få delta sosialt med de flotte hestene, gjør underverker.

For litt siden spurte hun så fint om hun ikke kunne få lov å forsøke å ri litt på egenhånd, uten å bli leid og instruert i absolutt alt. Det er ikke tid til å lære seg skikkelig å ri den ene timen i uka, men hun har jo fått med seg det grunnleggende på alle disse fire årene. Hun er så lei seg over at hun ikke kan få prøve seg bittelitt. Det var da jeg tenkte jeg kunne fri til dere her. Er det noen i Stavanger-område som vet om en kjempesnill ponny som vi kunne lånt et par timer en dag? Mot betaling så klart! P.g.a. helsa mi akkurat nå, kan jeg ikke selv sitte til hest, men jeg kan gå ved siden av og ta kontroll. Det er ikke meningen at Mille skal sette av gårde på egenhånd, men kanskje hun kunne fått litt tid til stell og kos, og deretter fått ri litt i en paddock eller et annet egnet sted, med meg hakk i hæl selvfølgelig.

Jeg har ikke nevnt dette for henne. Tenkte det skulle bli en superduper overraskelse, men da trenger jeg altså deres hjelp ♥







Disse gamle barnehagebildene, viser så tydelig hva disse timene gjør med Mille. Hun elsker det. Skulle så ønske hun hadde nok energi i kroppen på kvelden til å ta kurs, men det har hun dessverre ikke. 

Klem Nina

 

 

#sotos #hesterbest #hest #hestsomterapi

 

5 kommentarer
    1. Hei, fikk dette tipset, lykke til: Er dette noen du kjenner? Jeg orket ikke kommenter på bloggen fra tlf. Har sett at Vikinghest på Jåttå leier ut hester for tur. Vi skal dit på lørdag. Ikke prøvd dem selv enda. http://www.vikinghest.no. Tryggvi på Sandnes kan jeg anbefale. Det går an å bestille private timer i hvert fall tror ikke de låner ut hester http://www.tryggvi.no. Begge stedene er det Islandshester.

    2. Hei!
      Jeg har en stor hest, desverre ikke ponni.. Men hvis hun vil bli med og skritte på svær hest noen dager i uken så må hun bare det.. Holder til på Kolnes på Sola. Vet at Hilde (som driver senteret og også rideskolen) har veldig trygge og snille ponnier. Du kunne jo hørt med henne om hun vil låne ut en av de noen dager i uken?
      Send meg gjerne en mail dersom du lurer på noe mer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg