Trist, men utrolig vakkert…

God morgen, fininger!

I går ble det seint for både store og små igjen. Vi bor som sagt på et lite familiehotell, og for tiden er vi kun elleve nordmenn og to nederlendere her. Vi spiste middag på stranda siden vi var der så lenge, så alle ble sittende rundt bassenget og snakke til langt over midtnatt. Her er det ingen regler om når man kan bade, så jeg tror Mille badet til klokka var elleve og hun sovnet nesten i armkroken til pappaen sin rett før ett.

Tror ikke snuppeline har kjedet seg en eneste dag, for vi har dratt henne med oss overalt. I går dro vi innom gravlunden like i nærheten her. Bjørn Erik syntes først det var litt rart at vi skulle vandre rundt på en slik plass uten å “besøke” noen kjente, men det brydde jeg meg ikke noe om. Tror neppe grekerne synes vi er respektløse, vi ønsker bare å lære mer om hvordan de lever.

Det tok nesten pusten fra meg å gå rundt å titte på de utrolig vakre marmorgravene. De var pyntet til randen av fargerike blomster og de fleste hadde bildet av vedkommende pent rammet inn på steinen. Mille fant ei lita jente som døde fem år gammel det året hun selv ble født og det var selvfølgelig litt spesielt. Særlig når hun fikk se bildet av den nydelige jentungen.

Det er litt snodig også dette her da, eller uvant mener jeg vel egentlig. For grekerne er jo så religiøse. De er et av Europas mest troende folk hvor over 80% av befolkningen er registrert som gresk-ortodokse. De er dønn seriøse og behandler kirken sin med stor respekt. Allikevel gravlegger de sine egne med pomp og prakt i sikkert svindyr marmor. De lager på en måte sitt eget tempel rundt sine kjære, men bilder, blomster, lykter og gjenstander som sikkert har tilhørt den døde. Jeg så til og med små lamper som gikk på solcellepanel oppi blomsterdekorasjonen, så jeg kan tenke meg det er vakkert her til og med på kvelden. 






Nå nytes dagene maks, for nå vender vi snart nesa vår hjemover igjen. Hører det fortsatt er deilig sommer der hjemme, og det er absolutt ikke å forrakte.

Ønsker dere alle en finfin dag, skrives helt sikkert senere!

Klem Nina

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg