Vil ikke forskjellsbehandle barna når det kommer til penger og gaver!

God fredag dere.

Nå sitter jeg og blar i julegave-, kalender- og julekort boka mi for å se om det er noe eller noen jeg har glemt til jul. Jeg har nemlig i årevis skrevet ned hva jeg gir i gaver og til hvem. Særlig fordi jeg liker å gi bøker til folk, gjerne serier og da må jeg vite hvem som har fått hva. I tillegg skriver jeg ned alt hva ungene får i julekalenderen. Pakker de nemlig inn underveis når jeg handler de inn i hele november, og da er det greit å ikke gå i surr. Jeg har dårlig hukommelse, og er med andre ord helt avhengig av denne blå boka mi.

Jeg passer på den som en hauk. Ungene har nemlig alltid villet snuse i den. For her står det nemlig ramset opp alt hva de får til jul. Rett og slett fordi de ikke skal forskjellsbehandles. Det har vært en stor utfordring til tider. For når du har unger i så spredt alder, så sier det seg selv at ønskene er total forskjellige og også behovene. Men der er jeg soleklar. Uansett alder, ønsker eller livssituasjon så skal de ha den samme summen i gaver. Selv om de har kjærester som vi kjøper til eller ikke, så skal de som enkel person ha likt. Være seg til bursdag, jul eller ønske om penger generelt. Hvis vi ikke har råd og ikke kan møte dem på ønskene, ja da må kravene senkes. For hva er vel ikke verre for dem å føle at den ene får mer enn den andre? Hvor mye fiendskap og uenigheter har vel ikke oppstått i familier når noen blir forskjellsbehandlet? Ikke bare skaper det sinne og frusterasjon mot oss som foreldre, det kan også skape murer mellom søsknene, og hvem ønsker vel det? 

Det var ei som spurte meg i går hvor mye det kostet i året for oss å ha hest på fôr. Sa som sant var, at det kosta skjorta, men fortalte også at dette betaler Mille av egen lomme. Det er ikke snakk om at vi som foreldre kunne ha brukt nesten 20.000 i året på hest kun på henne, og ikke latt Pelle og Dennis fått tilsvarende. Kunne aldri forsvart det med at “stakkars” Mille, dette trenger hun så sårt at det må dere andre bare forstå og tåle. Hun er gudskjelov så heldig i det “uhelidge” at hun fikk utbetalt en forsikringssum for mange år siden. Det tillater oss å søke fylkesmannen om å bruke litt av rentene. Dette synes de andre ungene er helt ok. Hadde det ikke vært ok, ja da måtte vi ha funnet en annen løsning. Gjerne kun latt henne gått på ridekurs, siden gutta spiller fotball.

Noen synes kanskje dette er litt for kontrollert, men jeg har sett skadene urettferdighet har kostet familier. Det har skapt mye splid blant søsken, og det vil vi unngå på det sterkeste. 


Jeg kan ikke legge noen pakker under treet ennå, for katten vår Lala elsker pakkebåndene. Ikke bare skal hun leke med dem, hun spiser dem også…


I dag kommer Dennis på besøk fra Oslo. Skal bli godt å få alle samla ♥

Ønsker dere alle en riktig god helg!

Klem Nina

2 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg! Summen skal være lik, sånn er det når jeg kjøper gaver til mine 3 brødre også, både til jul og bursdager. Pappa kom faktisk hjem her en dag med penger fra bestemor (moren hans) og sa til mamma at “de andre hadde fått” (søsknene hans). Veldig lurt med sånn bok, da har du kontrollen 🙂
      Ha en fin helg!

    2. Jeg har aldri opplevd å misunne min bror noe, og det håper jeg heller aldri jeg kommer til å gjøre. Knallbra med boka, men den må være vrien å holde gjemt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg