Jeg har blitt utsatt for en grov forbrytelse!

Dette er ingen god morgen!

I går kveld når Bjørn Erik og jeg skulle legge oss, fikk vi en forferdelig melding fra Pelle som var ute med vennene sine. En jente kom bort til han og begynte å snakke skikkelig dritt om familien vår. Hun mente blant annet at jeg som mora hans var blitt tatt for stjeling! Hun hadde bevis i form av et bilde som nå florerte på nettet. Stakkars Pelle! Selv om han helt sikkert visste at dette ikke var sant, ble han opprørt og sendte det til oss med en gang. Da kan jeg love dere at undertegnede ble lettere sagt sjokkert!

Bilder fra min Facebook side med navn, lå brettet ut og jeg var stemplet som en TYV! Jeg holdt på å tilte! Bjørn Erik fikk stoppet meg akkurat i det jeg var i ferd med å legge det ut på siden min i all offentlighet. Hvem i svarte var det som ville meg og min familie noe så vondt? Hvem var dette kvinnemennensket?

Fant fort ut hvem damen var, og min venninne som jeg raskt fikk tak i og som kjenner henne, ba meg vente med å “hyle ut” før hun hadde snakket med henne. Der og da var det pokker meg ikke enkelt, men jeg ville i alle fall vente med å poste noe til jeg fikk høre hva opphavet til dette var.

Vi har snakket med damen i dag, og historien er som følger: En navnesøster av meg stjal masse fra butikken hennes for noen måneder siden. Da hun fikk navnet av politet, gikk hun på Facebook og “valgte” ut meg som synderen. Hun trodde nok der og da at hun hadde riktig dame, men når hun viste politiet seinere på dagen hva hun hadde skrevet og sendt internt til sine ansatte, sa de med en gang “hallo, dette er feil dame”. Meldingen ble raskt slettet, men “utroe” ansatte hadde allerede tatt og lagret elendigheten…

Damen beklager på det sterkeste, men jeg tror ikke hun helt skjønner hvor ødeleggende dette kan være. Hvor fort slikt kan spre seg som ild i tørt gress. Når min kjære sønn kan få dette servert så kaldt og kynisk flere måneder seinere, ja da skjønner dere sikkert hvor omfattende skaden kan bli.

Jeg har vel alltid visst at jeg en eller annen gang vil få svi for at jeg stadig stikker nesa mi ut offentlig, MEN at det skulle bli på denne måten, hadde jeg aldri trodd!

Så kjære lesere og venner, del gjerne dagens innlegg. Jeg håper og tror at neste gang noen “tror” de kan ta saken i egne hender og spre hva som helst på nettet, så tenker de seg kanskje om to ganger….


Kvelden i går var vond og natten likeså. Jeg er sønderknust og påsken fikk en brå trist slutt. Nina

41 kommentarer
    1. Huff. For en opplevelse😱 at noen kan gjøre sånn. Får vondt langt inn i hjerterota.
      Håper du har det bedre nå❤️
      Jeg nyter bloggen din. Stå på videre👍

    2. Lotte: Ja, dette var ikke greit.
      Det viser seg at det i utganspunktet var veldig få denne meldingen gikk ut til, men når den allikevel til slutt havnet hos sønnen min, ja da synes jeg det var viktig å få det opp og frem. Må få lagt saken død med en gang, og ikke minst forøske å formidle hvor farlig det er å spre ukorrekte opplysninger på nett…

    3. Bare å anmelde. Det hun har gjort er straffbart med opp til ubetinget fengsel. Jeg hadde ikke vært i tvil.

    4. Uff får helt vondt å kjenner det koker innvendig, at det er mulig?
      Håper virkelig at folk får opp øynene å ser hvor raskt de kan ødelegge for folk, om de ikke sjekker og dobbeltsjekker, før de tar ting videre på den måten…
      Håper du klarer å legge dette bak deg etterhvert, men forstår veldig godt at det var et saftig trøkk… Dette er overhode noe du IKKE fortjener!
      Klem

    5. Denne damen anmelder tyven, deretter velger hun å selv bryte loven for og rettsikkerheten selv? Er det ene noe bedre enn det andre? Du må anmelde henne, slikt kan ikke gå umerket.

    6. Jeg syns du burde anmelde denne damen, selv om dere har pratet sammen, dette er jo æreskrenkelse. Det hun har gjort er overhodet ikke greit, og dette kan faktisk henge ved deg lenge. Florerer jo med folk som tar saken i egne hender på f.eks facebook, og utrolig mange som deler videre uten at de vet om det som står stemmer eller ikke. Alt fra “tyver” til barn som tilsynelatende er bortført. Del aldri sånt uten at du vet dette stemmer med 100% sikkerhet, eller om det er politiet som sender ut etterlysning. Angående barn kan dette være foreldre som er fratatt barna av ymse årsaker av myndighetene, og ønsker å vite hvor de befinner seg. For andre, som deg selv, kan påstander om tyveri eller andre kriminelle handlinger være ødeleggende for mye vi ikke engang kan se for oss nå. Så det denne damen har gjort kan rett og slett være farlig og ødeleggende for andre. Man kan ikke bare gå inn på facebook, søke opp et navn hun har fått av politiet og anta at personen som kommer opp er gjerningsmannen for så å dele bildene med falske anklager til andre.
      Hun burde i forkant om det virkelig var deg, og uansett jeg ville i alle fall tenkt meg om to ganger før jeg hadde funnet på å sende sånne meldinger til mine ansatte. Ta det heller opp på et møte o.l, ikke distruber sånne bilder med tilhørende tekst en plass der det er enkelt for andre å dele dette. Er det først lekket ut til mange, f.eks gjennom meldinger eller internett er det vanskelig, og i mange tilfeller umulig, å ta det tilbake igjen.

    7. Opplevd det samme før, jeg ble anklaget og hengt ut som tyv og svindler på facebook, og når jeg slettet finn-annonsen (i og med at alt faktisk var solgt, noe som ikke var tyveri eller svindel forsåvidt) la de ut skjermbilde med navnet mitt, telefonnummer og adresse.
      Prøvde å politianmelde, men politiet bare små-lo og mente det var ubetydelig, det var ikke noe de brydde seg om, det var mer “vårt problem”. Ganske irriterende, men kontakt konfliktrådet, det fikk vi tilbud om iallefall 🙂

    8. Dette bør kanskje anmeldes, men viktigst er at du stevner henne privat, og får erstatning. Om politiet/staten gir henne en bot, hjelper ikke ditt rykte og din tapte arbeidsfortjeneste i fremtiden, som følge av saken.
      Jeg ville aldri ansatt en som kanskje var tyv, og tvilen kommer IKKE kandidaten til gode når en jobbsøker googles. Da velger man selvfølgelig heller nestemann på lista. Gå til søksmål, det trenger ikke være spesielt slitsomt.

    9. Hvorfor har du sladdet navnet/bedriften her? Husk: det er aldri ærekrenkende å gjengi hele dokumenter. Du trenger ikke sladde noen del av det du gjengir, heller ikke avsenders navn.

    10. Hjelper lite at man sletter noe på internett…det er lagret for alltid. Noen fortjener en kjempebot for å ha spredt slike påstander om feil person. Man bør ikke en gang gjøre det med riktig person, fordi slikt skal overlates til politi og rettsvesen. Nettopp fordi det finnes idi**er som henne på den butikken. Da ser man hvor galt det kan gå. Hun bør egentlig legge ut både på nett og i papiravisen en stor beklagelse og at hun har hengt ut feil person. En offentlig kunngjøring er helt på sin plass i denne stygge saken, selv om den nok er ydmykende for henne.

    11. Herregud, dette er drøyt! Jeg synes også du burde anmelde saken. At en person henger ut noen på nett på denne måten, uansett hvor få personer det er som får informasjonen, burde få konsekvenser. En hver idiot vet at man ikke kan legge ut noe på facebook og dele med mer en en person uten at det kan bli kopiert og spredd videre. . Når denne butikksjefen i tillegg greide å finne feil dame så er nettvettet hennes totalt fraværende . Både den ansatte som delte dette vider og butikksjefen burde få refs/konsekvenser.
      Lykke til med dette, håper virkelig det ordner seg 🙂

    12. Veldig teit å påstå at klærna du har på et stjålet når de sikkert ikke er fra butikken en gang,makan

    13. Fy pokker, jeg blir så grenseløst irritert over folk som skal være så skråsikre og hoppe til konklusjoner med en gang… Kjempedårlig egenskap som veldig mange har virker det som… men så ille som dette er sjelden… forhåpentligvis..Har sett flere tilfeller av elendighet som dette! Legge ut advarsel om feil tyv i full offentlighet med flere bilder…uten noen form for research eller noe…Uhørt!

    14. Helt utrolig at det er mulig. Hva sier dette om de som driver butikken og de ansatte? Du bør virkelig få en kompensasjon så det svir for butikken.
      Hva med butikken, den vil få dårlig omtale – møter seg selv i døra!
      Stå på – flott at det kommer frem slik at fremtidige butikkeiere lar Politiet gjøre jobben, og ikke være sin egen cowboy😊

    15. Fy faen dette er ikke lov ! Håper butikken blir outet i media og får svi for dette. Og mest forhåpentlig ender i en kjapp konkurs.

    16. Dette skal jeg være med å formidle videre! Når jeg så oversikten tenkte jeg med en gang dette må være en feil, og det vet de rundt deg også!!
      Det er bra du tar det opp å får lagt saken død med en gang. Og dette er ikke greit! Absolutt ikke.
      At damen i butikken beklager på det sterkeste og innser hun har gjort en feil er bra, men som du sier utrolig ødeleggende!
      Er enig i at dette bør bli annmeldt. Så utrolig dumt at dette skulle skje 🙁

    17. Det virker som hun har skrevet til sine ansatte på firmaets side. Tabbe, men altså lite publikum i første ring. De burde kommunisere på en annen måte internt, fjesboka er dessverre ikke trygt.

    18. Hvilken butikk var dette? Greit å vite så jeg ikke handler der, vil jo ikke bli hengt ut slik jeg heller.

    19. det er flott at du hadde noen som stoppet deg fra å “misbruke” nettet. synd hun ikke hadde det. fort gjort

    20. Dette er ikke lov, selv om bildet kun går til de ansatte. Om du faktisk hadde stjålet halve barne avdelingen har hun fortsatt ikke lov til å lagre bilder av deg å “henge” det opp i butikken(pause rommet) eller på felles Internet side. Ville anmeldt saken til politiet. Som en sier, dette kan straffes med bøter og fengsel.

    21. Jeg vil sende deg en klem når jeg leser dette så vil jeg bare holde rundt deg,Nina. Jeg gråt noen tårer i går når jeg leste på bloggen din. Klarte ikke skrive noe til deg. Du som har den fineste bloggen av alle bloggere .tenker på deg og familien din. Varme klemmer av ei som digger bloggen din.

    22. Dette bør du ikke finne deg i! Flott at du idag valgte å anmelde den som driver butikken. Håper de får seg en kraftig lærepenge som de aldri glemmer!

    23. Huff, så vondt, hun burde ha undersøkt ting nærmere før hun henger ut feil person for meg virker du som en nydelig person som ikke ville ha gjort en flue fortred, utifra bloggen din virker du bare go. Og du ser så snill ut, skjønner godt du har fått et grusomt sjokk og slag i magen, fortsatt å være den fantastiske deg, ikke la sånne tåpelige ting få knekke deg, klemmer Mona.

    24. Ja, det sitter mange gærne kvinnfolk og snoker rundtomkring. Selv har jeg blitt meldt til barnevernet – sak henlagt og noen (det kan være kolleger) har også prøvd å få min arbeidsgiver til å sparke meg. Og det kun basert det de har lest på facebook. Folk er syke og dumme

    25. Håper inderlig dere anmelder dette. Forhåpentligvis vil folk tenke seg om før de legger ut slik og ødelegger liv når de ser risikoen i det.

    26. Trist at dette skjedde med deg. Men kvinnen som gjorde dette trodde det var en annen og handlet i god tro for å hindre flere naskerier i butikken sin. Hun har dermed ikke handlet forsettlig som straffeloven krever. Saken vil bli henlagt.

    27. jeg skjønte ikke pointe , hva hun gjorde som var så ille da? stjelte bilder og lot som hun var deg ? eller beskyldte deg for noe? du sier ikke så mye om hva som egentlig skjedde

    28. Æ e rysta at nån kan ta loven.i egne hender å sværte dæ sånn! Dette er jo krenkende,ik minst sønnen din å resten av fam lider får at noen der ute ik brukte vett! Stå på te dæ..å fint du annmelder dette!

    29. Anmeld! Håper hun som la ut dette virkelig får som hun fortjener..
      Kanskje et lovpålagt norsk kurs, i tillegg til den andre straffen jeg håper hun får. Litt flaut at hun ikke kan stave Securitas rett en gang.
      All støtte til deg her <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg