Endelig møtte vi det vi så lenge har drømt om…

Kjære, kjære dere ♥

I går var vi altså i seng allerede klokken 21, rett og slett fordi vi ikke klarte å holde ut lenger etter å ha vært på båt hele dagen. Dette har vi gleda oss til helt siden vi bestilte turen, for her er det eventyrlig å dykke og også å snorkle som vi hadde planlagt å gjøre. Vi hadde med oss egne dykkermasker, men svømmeføtter ble for tungt å dra med seg så det lånte vi.

For å få mest ut av denne opplevelsen, ordnet Bjørn Erik egen båt til oss. De fleste leier flere i sammen, men dette er det vi har gledet oss aller mest til, så vi ville gjøre det på vår måte og ikke minst i vårt tempo.

Den lille familien vår har snorklet mye, over hele verden…nesten, og dagens oppdagelsesreise føyer seg lang opp på “ti på topp”-lista vår. Vi hoppet ut på tre fantastiske steder. Allerede på første stoppested, ved øya Gili Meno opplevede vi det vi har drømt om i en evighet, vi så skilpadder. Ikke bare en, men to stykker! De kom opp for luft et par tre ganger, med ti meters mellomrom, og vi var i ekstase! Hjertesukkk…

Dette skjedde ganske tidlig på turen vår det her, og det var nesten litt vanskelig å lande etterpå. Var redd vi ikke klarte å få noe driv over resten av snorklingen vår, men det var gudskjelov masse igjen å glede seg over. Tror Mille klarte å peke ut alle Nemo sine kompiser, samt en haug av andre fiskearter hun aldri har sett før. Vi svømte også inn i store fiskestimer, noe i alle fall jeg fikk skikkelig kikk av. Har aldri opplevd det før, kun sett det på film…etterfulgt av hai som har jakta på dem. Litt scary, men guriland så moro når det blinker i fisk som sølv på alle kanter.

På aller siste stopp, på øya Gili Air var strømmen noe inni hampen sterk. Bjørn Erik ble noe bekymra for lille snuppeline, men løsningen var å binde henne i et tau etter båten. Jeg må innrømme at jeg hadde store problemer selv med å holde meg sånn nogenlunde i nærheten av flokken min, så jeg valgte å holde i tauet mange ganger selv for å spare på kreftene. Ville uansett ikke gått glipp av hva vi så, for her var fiskene helt fantastiske. Nesten tamme…neida, men klarte å bli “bitt”, litt raspa i av en nyskjerrig pappegøye fisk. Så kult!

Etter den siste noe strabasiøse turen var det godt å gå i land og hvile seg med en stor lunsj. Den smakte godt etter mange timer i vannet. Meget fornøyd med dagens “fangst” dro vi hjem til øya vår Gili Trawangan. Vi klarte så vidt å holde oss våkne for å se solnedgangen og få i oss en middag etterpå før vi hoppa til sengs helt utslitte. Dere kan tro det var en lystig gjeng som var tidlig oppe til frokost i dag…

Stas med glassvindu i bunnen av båten…

Jeg liker meg aller best der hvor revet stuper bratt ned i intet…

Nå blir det sykkeltur igjen, så sant “skrukken” til han far tåler det. Han er helt ødelagt etter siste runde rundt øya her, men håper han tåler litt til. Han skal i alle fall få slippe å være med på ridetur seinere i kveld…

Ønsker dere alle en superduper dag!