Vi tråkker samme sti over 40 år seinere, Akerselva i mitt hjerte…

Hei fininger!

I dag skal dere få være med på en tur langs Akerselva. Elva som betyr mye for meg, og som gjør at jeg higer etter å viderformidle historien rundt den til den lille flokken min.

Jeg er født på Torshov, og jeg bodde i samme oppgang som besteforeldre mine, hvorpå min onkel bodde i oppgangen ved siden av. Jeg er vel det man kaller et opphav en skikkelig arbeiderklassefamilie. Jeg er utrolig stolt av det, og tror nok det på mange måter har gjort meg til den personen jeg er i dag.

Fra den dagen jeg kunne gå, tok bestefaren min meg med på tur ned langs Akerselva. Den gangen synes jeg elva var litt skummel. Den var som en søppelplass, der gamle vogner, sykler og bilhjul endte sine dager. Ikke luktet det særlig godt der heller, for utslippene var mange fra all industrien som lå på rekke og rad nedover. Men han bestefar brydde seg ikke om det. Han var nok mer opptatt av livet elva skapte. Alle arbeidsplassene og all historikken den førte med seg.

I dag takker jeg han. Det jeg lærte av han, er nå blitt min lære videre til mine. Ved å selv rusle rundt i timesvis nedover Akerselva med minsten i hånda og fortelle om alle de tusen kvinnene som arbeidet på spinnereit, at det brant og at de bygget det opp igjen, er nostalgisk. Vi stoppet og leste alt på vår vei, og tok innover oss alle inntrykkene. Tenk at man kan gå helt fra Maridalsvannet og ned til byen, langs Oslo´s grønneste lunge, ganske så stillferdig, kun avbutt av de tyve fossefallene. Vakkert…

I dag er elva på vei til å bli like rein og fruktbar som den var før klorulykken i 2011. Tusenvis av fisk er satt ut, og man kan igjen søke fiskelykken. Bade kan man også, i hvert fall fra Nydalen og oppover. Ganske så fantastisk.

Jeg elsker Akerselva. Elva som mange mener deler Oslo i øst og vest. Den blir bare vakrere og vakrere. Nytt liv pulserer som aldri før. Når man i tillegg snapper opp litt historie underveis, blir det magsikt. Prøv da vel!

Disse “stikkegreiene” var neimen ikke lette å få ut av pelsen til Pippi-luska…



















Hvis familien Thorsen øyner muligheten for å gå på skattejakt, ja da griper vi sjansen med en gang. Selvfølgelig ble det litt Geocaching underveis!






Det var en som var rask til å snu, når tuppen på greina knakk!


Belønning underveis er selvfølgelig et “must”! Milkshake, burger og løkringer var et kjærkommet avbrekk…





Husker så godt jeg gikk hånd i hånd med bestefar her. Synes brua skinte så hvit og flott. I tillegg vaiet den når man trampet hardt på den…









Etter å ha rusla hele dagen, en hel mil på kryss og tvers, var det godt å komme opp i veska og bli smugla inn på kino. Støle og stive i kroppen, lente vi oss godt tilbake i stolene og lo oss gjennom Minions filmen. En perfekt avslutning på en perfekt dag….

Ønsker dere alle en fortsatt fin torsdag. Her skal det pakkes…igjen, men denne gangen er det endelig Pelle som skal ut på sprell.

Klem Nina

 

#akerselva

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg