Mat-turist-mat-demostrasjon-mat-shopping-mat-pub-mat-rock-mat-pub-mat!

Goooood morgen, Gdansk!

Oi, oi, oi i går ble det bratt! Jeg har jo lakenskrekk når vi er på ferie, for jeg er livredd for å ikke få med meg alt. Tror nok uansett det var lurt å kaste inn håndkle rundt klokka fire i natt. Det er ikke sånn at jeg våkner opp med noe fylleangst, men må innrømme at jeg var ganske rask i morges med å sjekke hva som var gått ut på Snapchatten. Tja, det var jo ikke akkurat få oppdateringer å gå igjennom der, men de var som forventa helt innafor.

Jeg visste ingen verdens ting om byen Gdansk, for jeg fikk jo tross alt ikke planlagt noe i forkant selv, men dette er en perle helt i min smak. Det er ikke mange turister her nå, har kun støtt på et par engelskmenn og nordmenn, så det er ikke noe kjas og mas. Gamlebyen er et rolig sted, og det er helt nødvendig å lese seg opp på forhånd for å vite hvor man skal gå. For her er det ikke lov med lokkende skilt eller neonlys i gatene. Alle husfasadene går i samme stil, og ofte må man gå ned i kjelleren for å oppleve små bortgjemte puber og spisesteder.

Jeg elsker maten her! Tror aldri jeg har opplevd makan til god kvalitet og service. Bjørn Erik og jeg fleiper om at vi nesten må kaste opp mellom hver gang vi spiser, så vi rekker over alt vi har blitt anbefalt. Hvorhen vi snur oss, er det noe som frister. Det er umulig å bli sulten mellom slagene, for det er alltid noe som prøves.

Det ble en noe uvanlig dag på oss i går. Som regel foretrekker vi å være skikkelige turister den første dagen vi besøker en ny plass, men det ene tok det andre i en helt annen retning. Vi dumpa nemlig bort i et massivt demostrasjonstog rett etter frokosten, og duoen Thorsen var ikke vanskelig å be med på sånt. Fikk dytta Bjørn Erik bort til et par politfolk som nøye fulgte med på hva som foregikk, så vi fikk en pekepinn på hva alt dreide seg om. De fortalte oss at det var en fredelig demokratisk markering. Pressen har opplevd å bli “vingeklipt”, og det finner ikke folket seg i. De er som sagt kjent for å stå opp og fram for demokratiet sitt. Vi joina mengden, og sang og ropte med så godt vi kunne. Tror faktisk han fine mannen min fikk litt rusk i øyet der en stund, for dette var stort. Det solide samholdet i folket, tryggheten og stå-på-viljen var til å ta og føle på, og det traff oss midt i hjertet. Helt fantastisk!

Etterpå ville Bjørn Erik få unnagjort all shoppingen. Vi dro derfor rett på Galeria Baltycka. Vi pløyde oss gjennom alle etasjene på et par timer, og kom ut heseblesende igjen med en genser til meg og en skjorte til han. Det ble selvfølgelig med noe hjem til bøllefrøa også, men det store innhugget i lommeboka uteble…heldigvis. For jeg gidder ikke å kjøpe noe bare for å kjøpe. Hvis jeg ikke finner noe helt utenom det vanlige, lar jeg det være.

Jeg har ikke med meg noe partyklær på denne turen. Det er kaldt, og da nytter det ikke med tynne bluser, kjoler eller utringning for den saks skyld. Vi kler oss dobbelt med høyhalsa og longs, og har alltid varme sko. Selv om vi ikke er kledd for fest, havner vi allikevel på en snurr. Jeg er så takknemlig og lykkelig over å ha verdens fineste partner å “sprelle” med. Jeg kjeder meg aldri i hans selskap, går aldri lei. Han er leken og oppfinnsom, og jeg setter altså så stor pris på å få oppleve alt dette kjekke med han. My big love ❤


Utsikten fra vinduet vårt…


Bakgården…



















Har ikke fått ned en bit av det her. Alt for mye god mat som frister i stedet…









Kanskje på tide å finne veien hjem?




Da har han far våkna også. Let´s be tourists!

Ha en strålende søndag, folkens!

Masse kjærleik fra Nina ❤

 

Instagram: nthorsen          

Facebook side: Nina Sprell Levende         

Snapchat: ninasprell

 

#reiselyst #polen #gdansk #ferie

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg