Påfyll på påfyll på påfyll!

God kveld, fine dere.

Jeg føler meg heldig som har kapra Bjørn Erik. Ikke bare elsker jeg han over alt på jord etter godt over tyve år, jeg digger å være rundt han 24/7. Blir “nesten” aldri lei, i hvert fall ikke når vi er på kjærestetur i sammen. Han er morsom, tålmodig, inspirerende, oppmerksom og noe av det jeg setter størst pris på, er at han alltid er på søken etter ny lærdom.

Det var en ting Bjørn Erik synes var viktig å få med seg på denne turen, og det var turen til det Europeiske Solidarites senteret. Senteret åpnet for 1,5 år siden, og viser oss historien om hvordan fagforeningen Solidarnosc (Solidaritet) kjempet først for rettigheten til fritt og uavhengig å organisere seg i en fagforening, og så etterhvert bli ett symbol på kampen mot kommunismens makt i Øst-Europa. Utstillingene var delt opp i 7 forskjellige rom, og ble en mye sterkere opplevelse enn det vi først hadde trodd. Særlig for Bjørn Erik som selv har jobbet 6 år i fagforeningen IndustriEnergi. Jeg la flere ganger merke til at han stod med tårer i øynene, og det var søren meg ikke rart. Det var mange sterke historier og inntrykk, spesielt det å se kulehullene i jakka til den 18 år gammel verftsarbeider som ble drept. Det å vite at folk brant så sterkt for sine meninger, at de var villige til å risikere både tortur og dødsstraff, får en til å tenke på hvor priviligerte vi er her i Norge.

Etter flere timer på dette senteret, ruslet vi hjemover i en nesten andektig stemning. Vi kunne tatt en taxi tilbake til leiligheten, men valgte heller å rusle rundt å snakke om det vi hadde lært og ikke minst trengte vi å klarne hjernen.

Dette var så absolutt riktig og viktig påfyll for kropp og sjel. Det som også alltid er et “must” på disse turene våre er gode matopplevelser. Igjen må jeg få takke alle dere flotte lesere, som har guiden oss frem til den ene orgasmiske matopplevelsen etter den andre. Vi bruker alltid “TripAdvisor” på nye steder, men denne gangen har vi fulgt rådene deres. Love it!



Reist til minne for de som døde under kampen for å få organisere seg…



Hele ti millioner organsierte seg til slutt, men mange måtte betale dyrt for det…









Det føltes godt å få være med å sette sitt eget preg på dette…

En bit av Berlinmuren…
















Hva da sliten?!


Jeg håper dere alle har hatt en fabelaktig helg og mandag! Selv har jeg som sagt fått påfyll av ekstra mye kjærlighet, kunnskap, opplevelser og fantastisk mat og drikke. Jeg er godt rusta til en ny uke på jobb fra i morgen av.

Klem Nina

 

Instagram: nthorsen          

Facebook side: Nina Sprell Levende         

Snapchat: ninasprell

 

#reiselyst #polen #gdansk #ferie

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg