Det er ikke alltid så enkelt å være en offentlig person…

Reklame | Avea Klinikken

Åhhh, dette innlegget har jeg grudd meg til lenge. Disse bildene er fra seinsommeren i fjor, og viser et av de verste utbruddene jeg har hatt noensinne. Det stressa meg noe inni hampen mye, husker jeg, og i tillegg var det smertefullt.

Jeg lider av Acne Rosacea. En kronisk hudbetennelse som til tider gir meg store utfordringer. Jeg går veldig ofte rundt og er rød, særlig rundt nesen, i kinnene og i pannen. Jeg er ofte tørr, kan flasse litt, men samtidig kan huden skinne i overkant mye også. Det er ikke ofte jeg får byller og blemmer, men i fjor eksploderte det over natta. Helt uten forvarsel, våknet jeg opp med store kviselignende vonde greier, og jeg fikk fullstendig panikk.

Jeg rådførte meg med fastlegen min og spesialistene på Avea Klinikken, med en gang. For slikt må tas på alvor. Det går neppe over av seg selv. Det ble et par heavy antibiotikakurer i form av både piller og kremer. Jeg kunne ikke bruke sminke, men brukte solfaktor 50 og bandasje sånn “just in case”. Husker vi hadde en del fine soldager, perfekt for strandbesøk, og jeg gikk altså rundt med stor solhatt og forsøkte å beskytte meg så godt jeg kunne.

Jeg blogger som dere vet, mest med bilder, og det var ikke enkelt. Akkurat der og da var dette utbruddet vanskelig å takle. Aller helst ville jeg være inne bak lukkende dører. Jeg burde jo vært ærlig med dere og fortalt hva jeg gikk igjennom, men det var rett og slett for ubehagelig. Jeg var ikke tøff nok, og det beklager jeg.

Det er litt morsomt å se hvordan jeg klarte å løse problemstillingen med bilder på bloggen den gangen. På en eller annen merkelig måte, fikk jeg det til. Skjulte haken bak hattebremmer, vekter på treninga eller hunden min Pippi. Alt for å slippe å vise dere “styggdommen”. Ganske så latterlig, men sånn var det altså.

Det gikk bra den gangen også, men i dag følger jeg nøye med på hver minste lille forandringen i huden min. Jeg er så heldig og har Avea Klinikken med meg i denne prosessen og har tilgang på de beste kremene og behandlingene. I tillegg har jeg fulgt det gode rådet de ga meg med å oppsøke fastlegen min og hudspesialistene på sykehuset. Jeg har fått klarsignal, og har begynt på en lavdose med Isotretinoin. Isotretinoin reduserer talgproduksjonen, og bremser opp delingen av hudceller.

Det er visst ikke bare bare å begynne på dette medikamentet. Hver bidige måned må jeg gå til fastlegen min å ta blodprøve før jeg får fortsette. Leververdiene blir nøye holdt under oppsyn, og jeg har fått beskjed om at svært mange får alvorlige bivirkninger som jeg bør være obs på. Jeg skal nok fint klare å leve med å ha litt tørrere hud, slimhinner, lepper og hender under prosessen, men det å ha smerter i muskler og ledd håper jeg at jeg slipper. I tillegg er jeg livredd for å bli deprimert. Det er visst noen som opplever store sinnsforandringer og da må behandlingen stoppes. Siden jeg kun tar tablettene to ganger i uken, regner jeg med å styre unna alt dette.

Det er kjekt å ha så mange dyktige folk med seg på laget. Hudspesiallisten på sykehuset har gitt meg rekvisisjoner i seks måneder framover, som skal brukes hos fastlegen min. Hun tar blodprøve av meg, og svarene sendes tilbake til sykehuset så jeg kan få mer medisiner. Samtidig går jeg jevnlig til Avea Klinikken for å få tilpasset produkter, som i denne perioden må være ekstra skånsom for huden min. 

Akkurat nå er huden min litt tørr, men veldig samarbeidsvillig. Den reagerer godt på renseproduktene fra Dr. Zein Obagi, og det er en fryd å vise seg ute blant folk. Selvtilliten stiger når jeg ikke trenger å oversminke meg, og det er et stort stort pluss i hverdagen. Om et par år runder jeg femti, og det hadde jo vært kjekt å slippe å måtte ta hensyn til alt dette her hele tiden. Jeg vil nok alltid måtte være forsiktig med sola, det har jeg innfunnet meg med det for lenge siden. Sol får man uansett rynker av, og jeg er jo ikke så veldig glad i dem heller…







Phhh, det er nå litt godt å få delt dette også, kjenner jeg. Vet jo at det er flere av dere som sliter med de samme problemene.

Ønsker dere alle en fortsatt god start på uken!

Skrives igjen i morgen, klem Nina

 

Instagram: nthorsen
Facebook side: Nina Sprell Levende
Snapchat: ninasprell

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg