SKAM!

God fredag, dere!

Vet dere hva jeg gleder meg til hver bidige fredag? Ny episode av SKAM! Jeg er helt hekta, og ser virkelig fram til å benke meg godt til rette i sofaen og la de knappe 30 minuttene synke inn. Dette er serien du virkelig bør få med deg, hvis du overhode er interessert i å skjønne hva mange barn, spesielt de mellom 16-18 år går igjennom i dagens “hippe” samfunn”. 

Jeg er selv mamma til en på 10, 19 og 24 år, og ikke i min villeste fantasi hadde jeg trodd at så mye hadde gått meg hus forbi. Jeg har nemlig alltid vært nyskjerrig og hatt god dialog med ungene mine og vennene deres, men noe har de tydeligvis unnlat å dele men na mor. Vel, nå trenger ikke vi voksne å få med oss absolutt alt det ungene våre driver med, men allikevel synes jeg det er greit å forstå hva de har å forholde seg til i hverdagen.

Mange synes nemlig dagens unge er uoppdragne fordi de har fått “sydd puter under armene”. Mange sammenligner sin egen oppdragelse med de som lever opp i dag, og det synes jeg blir helt feil. For målestokken for det å være populær og bli godtatt, har endra seg. Det presses på fra alle kanter. Generasjon prestasjon har det ikke alltid så enkelt og serien SKAM gir oss et godt innsyn i hvordan de har det.

NRK har vært supersmarte! De har omtrent ikke promotert serien, kun latt den bli kjent via sosiale nettsider. Dette har skapt en gryende interesse og nysgjerrighet hos de unge, og har blitt den store “snakkissen”. Nå har den til og med nådd oss “voksne”, og godt er det.

Jeg elsker i alle fall å følge livet til de fem unge jentene i serien. De totalt forskjellige karakterene står ikke først i køen når det kommer til det å skaffe seg venner. De er ikke engang venner med hverandre i starten av serien. De har problemer med selvbilde, selvtillit, kjærester, skole, foreldre, mat, alkohol, intimgrenser, you name it. Oppi all ærligheten og alvoret er det uansett mye humor og varme. Dette anbefaler jeg dere på det sterkeste å få med dere.

Et lite tips…det er ikke nødvendig å sitte å se serien med ungene deres. Jeg foretrekker i alle fall å se den aleine eller med venninnene mine, for det er en del flaue hendelser som dukker opp underveis.

Sjekk ut linken her hvis du har lyst å se episodene fra sesong 1 og de som har kommet til nå i sesong 2.

SKAM er SKAMBRA!

God helg! Klem Nina

 

Instagram: nthorsen          

Facebook side: Nina Sprell Levende         

Snapchat: ninasprell

4 kommentarer
    1. Enig med deg Nina! Jeg er like hekta! Nieser og barna mine syns det er “kleint” at jeg ser på SKAM – jeg “dekker meg bak ” det samme som deg – her får vi voksne et lite glimt av hvordan det kan være å være 17 år i 2016. Ikke mye 80 talls – korpsturer over dette 😉 Klem C

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg