Kollaps datenight…

God søndag, dere!

Tja, den planlagte “daten” i går, som han far gjerne ville ha avslutta med litt øllebøll på byen, kollapset i steden for på sofaen. For fra i morgen av skal denne dama her på diett, og da var det helt nødvendig å ta for seg av herlighetene i kjøleskapet. Med full mage, og da mener jeg FULL ostemage, ble det helt umulig å røre seg, så da ble det heller fullstendig parkering i sofaen med filmen “The Hunger Games: Mockingjay Part 2”.

For helt på topp ti lista mi over det jeg liker å døtte i meg, står ostefonude. På tyve år har jeg faktisk klart å slite ut to fondue-sett, og er altså blitt så glad i det siste nyinnkjøpte som går på strøm og ikke trenger å varmes opp med rødsprit. I kjøleskapet hadde jeg hele to Tine sin taffel ost med tomat smak, så dere kan tro jeg fikk vann i munnen når Bjørn Erik synes det var helt ok å ta en osteorgasmisk kveld.

Osten skjæres opp i terninger og varmes opp med 1 dl vann og 1 dl hvitvin, samtidig som du rører godt om. Så smaker du til med litt hvitløk og pepper og sper på med mer vann og hvitvin, så hele greia ikke blir for tykt. Det beste tilbehøret er oppskåret loff, paprika og druer, men av og til har jeg litt melon på bordet også, for å dempe ostesjokket. Et godt tips er å skjære opp loffen minst en time i forveien. Hvis ikke blir den for fersk og ramler av i gryta, og da må du på fisketur.

Siden dette er det aller aller beste jeg veit, spiser jeg til jeg spyr, vel nesten. Jeg klarer ikke å slutte, og skraper kjelen tom hver bidige gang. Etter et slikt etegilde nytter det ikke å fiffe seg opp og dra på byen, for det eneste man klarer etterpå er å ligge å hive etter pusten. 


Ugg bugg pølse med lugg, jeg er ikke så glad i alkohol så sant det ikke er så sukkersøtt at man ikke smaker alkoholen, så hvitvin står så absolutt ikke øverst på snadderlista mi. Det er umulig å lage god velsmakende ostefondue uten hvitvin, og siden den uansett var kjøpt inn, forsøkte jeg å forsyne meg litt av flaska etterpå. Det gikk ikke så bra denne gangen heller…

Det ble altså tidlig kveld på oss i går, men desto tidligere oppe var vi i dag. Bjørn Erik reiser til Molde i morgen, så nå spilles det “Skippo” og lakkes negler i alle regnbuens farger. Vi har akkurat sett Vålerenga tape i siste sekund på hockeybanen, så nå må vi gjøre noe for å få opp humøret igjen…kanskje med litt mat? Tror søren meg jeg skal mekke sammen noe nachos, for som sagt i morgen er det SLUTT! 

Ha en fabelaktig kveld dere!

Klem Nina

 

Instagram: nthorsen          

Facebook side: Nina Sprell Levende         

Snapchat: ninasprell

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg