Vi blir aldri lei denne skrømteturen!

Turistforeningen klarte det igjen!

“Lykter bak Dalsnuten” er og blir en suksess blant både store og små. I går var vi i alt 1200 påmeldte til turen, og tenk dere det synet da dere, når alle lager en lang lang rekke i fjellheimen nattestid med hodelykter på. Flokken min elsker denne lørdagssysselen som går av stabelen en gang i året. Mille på snart 12 år er i ekstase, for det er jo noe magisk og kjekt med det å møte på både tusser og troll.

I år forhåndsbetalte vi 150,- pr. billett for voksne og 80,- for barn. De satte et tak ved 1200 påmeldte, og denne gangen fikk vi ikke kjøre bil selv opp til Gramstad. Det er nemlig et kaos uten like å få parkert, så i år stengte de liksågodt veien opp, og satte opp busser i fra Sandnes sentrum stedet. Helt genialt spør du meg, for da slapp vi å haste opp lang tid i forveien for å sikre oss parkeringsplass og kom oss også hjem uproblematisk. 

Vi var altså en liten gjeng som møttes i forveien, og denne gangen klarte vi faktisk å holde sammen fra begynnelse til slutt. Det er en enkel rute å gå, men selvsagt blir det noen utfordringer på veien i slapsevær. Jeg er alltid livredd for å skli og falle, og kaprer derfor alltid en arm å holde i. Så i år kom jeg meg helskinna gjennom løypa igjen. Skulle egentlig bare mange med tanke på at unger helt ned i fire års alderen klarer det.

Gjennom hele turen møter man på alt av troll, vetter, spøkelser, huldrer, nøkken og en rekke andre litt skumle vesener. Man må faktisk følge nøye med så man ikke blir tatt på senga og får seg en liten støkk. Jeg trodde jeg hadde full kontroll, men jammen kom det ikke en galning lurende innpå meg i “skremmeskogen”. Dit kommer man helt på slutten av turen, og da får valget om man vil gå i gjennom eller rundt. Vi går selvsagt i gjennom, men når man blir bedt om å skru av lyktene og noe plutselig kravler på armen din, ja da måtte jeg selvsagt hyle alt jeg kunne. Scary for meg, men høydepunktet for gapskrattende Mille. Dere kan tro jeg har fått høre det en del ganger i dag…

 

Bekledningen og utstyret er sjekket, alt er klart for kveldens skumle lyktvandring.

Man må selvsagt gå med lykt for å kunne se det ulendte terrenget man trasker i, men det var lurt å kikke opp en gang i blant også, for det var enormt mye å se på underveis.

Spotlighter var satt opp på de merkeligste plasser, og det ga naturen et trolsk og eventyrlig preg.

Har dere sett noe så flott? Små og store lyktvandrere i lang lang rekke.

Ser dere trollet innimellom her?

Bålet var i år også tent langt ute på vannet.

Popcorn på gang.

Vi tar oss alltid en liten pause og skuer nøkken. Lokale dykkere får udyret til å bevege seg ganske så nærme til tider, og i år kom det uhyggelige lyder fra det også. Råkult, i følge Mille…og litt skummelt.

Forbudt å gå videre uten å gi steintrollet en stein.

Fornøyd frøken.

Det er en stor utfordring å ta bilder nattestid, særlig når man er i konstant bevegelse, men jeg håper jeg har klart å hente frem den gode stemningen så flere av dere har lyst til å bli med til neste år. Det er en eventyrlig opplevelse fra begynnelse til slutt, og store som små storkoser seg, selv om værgudene ikke alltid er med oss. Premien på slutten hvor vi sitter og mimrer og koser oss rundt bålpannene med vafler og kakao, er magiske, og kan så absolutt anbefales til dere alle.

Håper helgen har vært gode mot dere, klem Nina

 

Instagram: nthorsen 
Facebook: Nina Sprell Levende
Snapchat: ninasprell

#utpåtur #høst #mammablogg #eventyr

 

1 kommentar
    1. Skulle bare si at det er en veldig fin blogg du har. Linken til dette innlegget ble sendt til meg, siden jeg var avbildet i to av bildene fra Dalsnuten. Det fasinerte meg egentlig hvor kjekt det var å lese om deres opplevelser som en familie. Bra jobba!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg