Med god planlegging og litt hjelp fra oss voksne, ble helgen til Mille noe helt utenom det vanlige ❤

God mandag, dere!

Her i huset har vi vært oppe i en evighet allerede. Mille hadde time hos reguleringstannlegen i byen kl. 08:30, og jeg må si jeg var ganske så spent på hvordan kjøreturen innover på glattisen ville bli. For det er jo en kjensgjerning at vinteren ofte kommer bardus på vestlendingene hver gang. Jeg kjenner faktisk noen som tror de klarer seg på sommerdekk året rundt her og det må jeg si er en nokså risikabel leveregel. For nå er vinteren her for fullt, vel fullt og fullt fru Blom, men det er nå hvitt her så langt øyet kan se, and I LOVE IT! Det er tørt i lufta og nesten helt vindstille, og ikke minst lyst. Hvis jeg kunne få valgt, hadde jeg uten tvil foretrukket det her hver bidige dag fire måneder i strekk i steden for det vi normalt opplever, sidelengs regn i tussmørket.

Jeg kjenner forresten på en viss opprømthet. I kjølevannet av videoen og bloggen i forrige måned som handlet om hvorvidt jentene i klassen til Mille ikke alltid var så flinke til å inkludere henne, har det hendt noe i positiv retning. Vel, nå må dere ikke misforstå, klassevenninnene hennes har stort sett alltid vært gullgode når det kommer til å gjøre hverdagen til Mille på skolen så bra som mulig, men det har skortet noe på velviljen på fritiden. Hun har dessverre blitt avvist en hel del og opplevd at ingen har tid eller bryr seg om henne. I tillegg så hakker noen på hverandre, de er politi og peker utover, og akkurat det der takler Mille veldig dårlig. 

En snarrådig mamma tok derimot å ba alle oss andre mammaer og Bjørn Erik hjem til seg, og så fikk vi snakket ut om hvordan de andre barna oppfatter situasjonen. Det skremmende var at flere dessverre følte seg utelatt og ensomme. Jeg var overbevist om at dette kun gjaldt vår Mille, men neida, flere satt alene om ettermiddagene og i helgene. Så forbaska trist og unødvendig, så vi foreldre må forsøke å hjelpe hverandre med å få snudd denne dårlige trenden. Vi må selvsagt snakke med ungene våre. Snakke høl i huet på dem om hvor viktig det er å ha god kommunikasjon med hverandre, og ikke minst at de hele tiden forsøker å fange opp de som går rundt aleine.

Jeg tok nå i alle fall til meg et godt råd i fra møtet. Det ble nemlig foreslått å forsøke å hjelpe ungene våre å planlegge litt i forkant av en helg. Jeg spurte derfor Mille om det kunne vært en idé å be et par hjem på lørdag til kakebaking. Bjørn Erik lager nemlig de beste cookiene “ever”, så kanskje de hadde lyst til å lære hemmeligheten bak dem. Mille skrev allerede på mandagen i forveien til to hun vet liker å omgås hverandre, og som gjentatte ganger har vært veldig snille mot Mille. Det viktige her var å ikke skille to bestevenninner fra hverandre, så jeg var tydelig på at Mille valgte begge og ikke bare en. Jentene svarte med et rungende “JAAA” etter få sekunder og de var ikke seine om å spørre om å få sove over også. Det fikk de selvsagt, og bedre helg har ikke Mille hatt på lenge. 

 

 

Nå gleder jeg meg til Mille kommer hjem fra skolen, for vi skal i stallen i strålende snø- og solskinnsvær. Tror jammen jeg må ha med meg speilrefleks kameraet, så jeg får tatt noen skikkelige inspirerende vinterbilder.

Ønsker dere alle en fortsatt finfin dag!

Klem Nina

 

 

Instagram: nthorsen 
Facebook: Nina Sprell Levende
Snapchat: ninasprell

 

#mammablogg #hverdag #jul

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg