I dag har jeg vært og fått skvist puppene paddeflate…

Heihei, fininger!

Ja, i dag har jeg altså vært å tatt mammografi. Jeg håpte på en snart innkalling, siden jeg vet man blir tilbudt undersøkelsen det året man fyller femti, og jammen dukket brevet opp allerede den første uka i år. Det er allikevel ikke første gang for meg. Vi har nemlig brystkreft i familien, med dødelig utgang, så jeg har tidligere også gått å fått gjort dette privat. Statistikken er nemlig klinkende klar, brystkreft rammer oss kvinner hardt og jeg håper av hele mitt hjertet det går bra for meg denne gangen også.

Det flotte med å bo i Norge, er at vi kvinner mellom 50 og 69 år automatisk får tilbudet om å ta mammografi hvert andre år. Skulle derfor noen av dere i denne alderen av en eller annen grunn ikke ha blitt innkalt, så vær grei å ta kontakt med fastlegene din asap. Fastlegen din er nemlig bindeleddet mellom deg og sykehuset, så ikke nøl et sekund om å få dette i orden. For som jeg skriver over, statistikken lyver ikke, vi er dessverre veldig utsatt.

Av 1000 undersøkte kvinner i alderen 50 til 69 år, påvises brystkreft hos hele seks stykker. Bare i 2016 døde hele 591 mennesker her til lands av sykdommen, og det er stygge tall, dere. Jeg har selv bekjente som akkurat er ferdig med cellegiften og som holder på med strålebehandlingen, og jeg unner ingen den julen de hadde nå. Usikkerheten er uutholdelig og redselen stor for fremtiden, så man må gjøre alt man kan for å ikke komme i denne situasjonen.

Så nå må jeg altså smøre meg med litt tålmodighet i en 2-4 ukers periode, vente på svar. Jeg fikk derimot beskjed om at det var normalt første gangen man ble innlemmet i denne mammografiordningen, at man gjerne måtte komme tilbake å ta nye bilder. Jeg skulle på ingen måte få fletta av den grunn…

 

 

Hele undersøkelsen, inkludert spørsmålene på forhånd tok snaue 20 minutter. Det hele kostet 245,- og var verdt hver bidige krone. Bjørn Erik var ikke helt sikker på om jeg burde poste disse bildene, men hallo, pupp er pupp, paddeflat eller ikke.

God middag, klem Nina

 

Instagram: nthorsen 
Facebook: Nina Sprell Levende
Snapchat: ninasprell

 

#mammablogg #hverdag #helse 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg