For å ha råd til det, begynner vi på konfirmasjonsbunaden to år i forveien…

Heihei, kjære dere 🌸

Denne måneden her skal vi begynne på konfirmasjonsgaven til Mille. Hun skal få Rogalandsbunaden, og jeg har tenkt mang en gang på å starte på dette prosjektet så tidlig som mulig. Det er hele to år til “den store dagen”, men helt ærlig dere, hvem har egentlig råd til å fleke ut med drøye 40.000,- samme våren som selskapet også skal holdes? Så absolutt ikke denne familien her, så derfor skal vi begynne på den allerede nå.

Jeg er egentlig veldig usikker på hva som er helt nødvendig å ha ferdig til selve konfirmasjonsdagen. Kan man vente med noe til seinere, eller gir man alt sølvet og får brodert sjalet samtidig? Hvis noen av dere har erfaringer med det her, så hyl ut, alt av gode råd tas i mot med stor takk. I tillegg så diskuterer vi litt her hjemme hvor vi skal henvende oss, hvem som skal få ta på seg oppdraget. Jeg heller veldig til å bruke det samme bunadbutikken eldstemannen Dennis brukte, for de hjalp østlending meg, med alt det jeg ikke visste. Ja, selvsagt gjorde de det, man bør jo gi god service til et så viktig og kostbart plagg, men Bjørn Erik mener vi bør gå privat til ei han kjenner på jobben sin. Det kan være vel og bra det også, og jeg regner jo med at vi får kvittering på arbeidet som er gjort, men jeg synes altså det var ekstra enkelt å ha en butikk å forholde seg til, særlig når vi måtte gå tilbake et par år seinere når bunaden trengte å justere litt.

Uansett dere, noen synes sikkert det er rart å begynne så lang tid i forveien, men jeg tenker det kan være lurt å ha unnagjort hele denne kostnaden når året for konfirmasjonen står for tur. Jeg regner nemlig med at vi har lyst på feire det året også, så da kan god planlegging være på sin plass. Det er faktisk kun Dennis her i familien som er så heldig å ha bunad, men etterhvert skal nok både Bjørn Eik og jeg også skaffe oss en. For det er et staselig plagg å ikle seg, synes jeg. Så fint at jeg faktisk valgte å giftet meg i det, vel og merke lånt for anledningen, les gjerne her, men jeg tror jeg aldri har følt meg finere. 

Mille har allerede funnet ut hvordan bunaden hennes skal se ut. Den skal helst være sort og bryststykket vil hun gjerne ha gullfarget. I går var hun også på NOF (Norsk Fotpleie) og de kunne meddele at de så absolutt kunne skreddersy bunadsko til henne. Hun villes selvsagt sette i gang med å sy dem allerede nå, men jeg tenker vi venter litt med det 🌸

🌸Nina 🌸

 

Har du forresten stemt på meg i “awarden” under her? Hvis ikke, så hadde jeg satt utrolig stor pris på det.

 

 

Instagram: nthorsen 
Facebook side: Nina Sprell Levende
Snapchat: ninasprell

9 kommentarer
    1. He he,jeg syns vel egentlig du er litt seint ute sånn økonomisk sett.Begynte tidlig å samle bunadsølv,fikk “spydet”(snora som tres gjennom maljene) i dåpsgave.Det betydde jo selvsagt at da bestemte jeg hvilke type d ble.La sammen penger jentene fikk i bursdagsgave og til jul fra tanter og onkler kjøpte bunadsølv.Var jo selvfølgelig litt kjedelige gaver å få men som voksne nå så skjønner de jo hvorfor vi måtte gjøre det sånn.Ellers så er veske ,sjal og forkle i en egen pakke og det du kjøper først og får brodert.
      Går fint å gjøre det privat.Sjekk priser hos forhandlere på ferdig bunad og hva du eventuelt kan spare på å gjøre d privat.Kan også velge en rimeligere bunadskjorte enn lin da denne koster 7000.
      Da datteren vår skulle reise utenlands måtte hun ha egen forsikring på bunaden.Hennes bunad med cape og bunadsøiv fra Otteren ble verdsatt til 75000 kr.Skulle jeg forsikret min måttet forsikringssummen blitt 100000 pga “kånebelte”. Litt av noen verdier vi har hengende i skapet!!
      Rogalandsbunaden syns jeg er en av di fineste.
      Mille som er så lys i håret hadde sikkert passet blå bunad også, eventuelt blå vest.
      Lykke til!

    2. Men vil dere ikke kunne oppleve at Mille som vokser såpass fort, blir for stor/høy innen bunden er ferdig? Skjønner ikke helt tanken med at du tenker det er dyrt å kjøpe bunaden samme året. Det er jo det samme som at du skulle begynt å spare nå å da å faktisk ha klar pengene til tiden kommer. De fleste går jo til butikken å tar mål 1-05 år før selve konfirmasjonen.
      Hos oss har det alltid vært slik at vi får bunad med alt det innebærer av skjørt og sjal og veske (ikke kappe eller varme sjal) og sølvet som er rundt brystpartiet (sølje, lenke til å krysse over brystet, de der små “knappene” til armleddet) så har alle de firkanta sølvgreiene som henges på beltet vært opp til hver enkelt å kjøpe selv med tiden om man ønsker de. Anbefaler foresten å sy på en ekstra lenke som holder veska sånn at hvis den hopper av beltet, så mister du ikke nødvendigvis veska i bakken. Og så sydde vi på trykknapper inni bunadsskjorta slik at du slipper å brette, holde og styre for at den skal ligge pent her og der.

    3. Jeg fikk bunadssølv til jul av besteforeldrene mine fra jeg var rundt 10 år. Til konfirmasjonen fikk jeg bunaden + den største sølja 😊 Tenker det må ha vært veldig greit for mine foreldre å slippe å tenke på den utgiften + at jeg uansett fikk nok leker og andre ting jeg ønska meg 😊 Lykke til med bunadsprosjektet 😊

    4. Camilla: Vi er nok ikke de flinkeste til å spare her i huset. Det skjer gang på gang at vi legger til side penger, og så skjer det noe uforutsett som sluker det hele. Vi fikk vite den uken her at Mille sin hormonbehandling har klart å stoppe den tidligere enormt raske veksten hennes, hun er i dag 174cm, vekstkurven har flatet ut, så nå vokser hun antagelig kun et par cm til. Så da tenker jeg det er innafor å begynne å planlegge hvem som skal sy og brodere bunaden hennes. Jeg personlig synes tanken på å få på plass dette allerede nå, er helt himmelsk.

    5. Vigdis: Wow, det var litt av en sluttsum, men ja jeg kan tenke de beltene drar opp summen en hel del. Har Mange venninner som har skaffet seg det i voksen alder eller arvet et. Kjempelurt det dere har gjort, starta tidlig med alle bunadsgavene.

    6. Jeg fikk søljer i bursdags -og julegaver fra jeg var 11-12-år. Hun som broderte bunaden begynte ca samtidig med broderingen og så sydde og tilpasset hun den noen mndr før jeg sto konfirmant. 🙂

    7. Min mor har brodert både min og min søsters bunad selv. Min ble kjøpt inn 2 år før jeg konfirmerte meg. Jeg fikk det meste av sølvet til jul av familiemedlemmer. Siden søljen min var ganske dyr (5000) bestemte min mor seg for at jeg skulle få den. Noe som gjorde at min lillesøster slapp å få så mye sølv i gaver på forhånd (hennes sølv var mye billigere). Vi har fått våre monterte hos privatpersoner. Det er mye billigere. Synes 2 år er helt greit å starte i forveien. Hadde ikke personlig satt pris på om min mor hadde spart sølv til meg når jeg var 10 eller yngre. Synes personlig at man må få velge slik selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg