Jeg har klart det! – 20 kg, dæven døtte!

Hallaisen!

I dag er frua i huset happy! Det magiske tallet dukka endelig opp på vekta. Tenk, jeg har gått ned 20 kg siden oktober! Når jeg fikk diagnosen “frozen shoulder” hadde jeg to valg. Enten fortsette i samme duren som før, med min usunne livsstil, og bikke over 100 kg ganske snart. Eller ta meg selv i nakken og gjøre det negative om til noe positivt. Jeg valgte det siste. To måneder brukte jeg på å planlegge hvordan jeg skulle takle å leve med skulderen. Samtidig jobba jeg beinhardt med å plukke av meg alle de dårlige matvanen mine. Når jeg hadde det sånn noenlunde under kontroll, begynte jeg å bevege på meg. Det begrenset seg pga armen, men jeg bandt den opp og begynte å gå turer. 3-4 ganger i uka rundt øya vår på 6,8 km. Det hjalp sakte men sikkert!


Mange synes kanskje jeg har vært heldig som fikk så rask uttelling bare ved å begynne å spise mer normalt, men jeg kan love dere at det har vært noe av det vanskeligste jeg har gjort. Når man over så lang tid bare døtter i trynet alt man kommer over, blir det som en sykdom, og den biter seg fast som en j…. parasitt. Bare det å slutte med Pepsi Max fikk meg til å tilte til tider. Det har vært stunder jeg har vært nødt til å gå å legge meg med minstemann for ikke å forsure alt rundt meg. For en kamp, men denne gangen vant jeg.


Det var faktisk vanskelig å finne et gammelt bilde av meg i hel figur, men her er jeg nok nærmere 96 kg. Kan ikke huske at jeg var misfornøyd med livet, har aldri latt vekta styre meg, men merker jo at jeg har det mye, mye bedre i dag. Jeg kan ikle meg hva som helst, mens jeg den gangen brukte mye tid på å finne klær som kledde kroppen i str. 48.

Jeg kan ikke huske sist gang jeg gikk i bikini. Har tatt til takke med sort badedrakt med påsydd skjørt i mange år nå, but that´s history!


Det har vært superviktig å ikke kalle dette “slanking”. Jeg har unger i huset som skal få slippe å høre det stygge ordet der. Meningen har hele tiden vært at vi alle sammen skal spise likt og ikke fokusere på at mamma er på diett. Jeg fikk mannen også med på dette, og sammen har vi altså forandret matvanene våre uten at ungene har lagt særlig merke til det. Vi hadde vanlig kjøttdeig på menyen omtrent hver bidige i dag. Det gikk i pizza, spagetti, lasagne og taco. Favorittene til oss alle, og jeg blir dårlig i dag når jeg tenker på det. I dag spiser vi sjeldent kjøttdeig og hvis vi gjør det er det karbonadekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig. Det går mye i kyllingfilet, men i tillegg gjennom uka sørger vi for å ha en dag med fisk, suppe eller omelett. Spiser fortsatt brød, pasta og poteter, men kun litt av alt. Det er det som er kunsten, “litt av alt”.


Nå er det bare å fortsette videre, på samme stø kurs. Er ennå ikke helt i mål, men har ikke hastverk. Skulle jeg gå på en smell, noe jeg gjør i ny og ne, ja så er jeg på´n igjen dagen etter. 


Tenk, 40 av disse halvkiloene er vekk! Halleluja! I dag skal det feires med en real krabbefest! 

Ha en fin lørdag, folkens ♥

Klem Nina

 

#bedrehverdag #sukkerfrihverdag #nedivekt

30 kommentarer
    1. WOW!
      Så utrolig bra! GRATULERER!!
      Du har vært kjempeflink! og det der er ikke mye lett å få til!!!
      Jeg har faktisk vært igjennom noe ganske likt, jeg ble diagnosert med fibromyalgi for mange år siden, og da jeg ikke visste helt hvor jeg skulle gjøre av meg, så endte det kort fortalt med sykemelding, trøstespising og i ro sitting..
      Men etter en stram kommentar fra min farmor, om at “du har nå ESET GODT UT i det siste!” så skjønte jeg at her må noe skje- 3 år senre og 25 kg lettere! FOR en lettelse!
      Samme som deg var det snakk om “litt av alt” – en dag i uken til kosemat, ellers sunn og god mat! 🙂
      Du ser smashing ut! Stå masse på videre!!
      GOD HELG!

    2. Så FANTASTISK!! For en inspirasjon du er!!
      Utrolig flink du har vært! Og synes det er superbra at du kuttet ut giften Pepsi Max
      Jeg skal gå samme vei som deg nå og synes bloggen din var en stor inspirasjon for meg når jeg nå skal motivere meg .
      Takk takk takk!!!

    3. Fy fader for en jobb!!! Du burde virkelig være stolt av deg selv ja:)
      Jeg holder på med det samme nå… Jeg også legger om livsstilen, ikke slanker meg!
      enn at det skal være så vanskelig å IKKE spise!
      Håper jeg kan være like stolt som deg om et år!!:)
      Gratulerer så langt med fantastisk innsats!! Kjør på videre! Derre klarer du:)

    4. Dette klarer du! Ikke sett deg så høye mål, og skulle du gå på en smell så ikke begynn på mandagene som så mange gjøre, start opp igjen dagen etter. Jeg heier på deg! Backside:

    5. Tusen takk! Det har vært mange tøffe tak. Her i Stavanger er det mye dårlig vær så det har ikke alltid vært like kjekt å gå ut på disse turene. Har nok juksa litt noen ganger, men tatt meg sammen igjen.

      Stå på, dette klarer du!
      Linn:

    6. Jøss, skal sei! Så flink du har vært! Storartet!
      Man må kunne unne seg litt i ny og ne, jeg har fråtsedag hver lørdag og nyter den, men søndagen er stø kurs igjen!
      Vi får være flinke i sammen og klare å fortsette denne gode trenden:-) Charlie:

    7. Hei.
      Artig å lese bloggen din. Den der omlegging av livsstil kunne jeg tenke meg å få noe hjelp til. Jeg kjenner virkelig igjen “å dytte innpå alt godt”. Gratulerer……20 kg!!!
      Jeg har prøvd alle slankekurer – men gått like fort opp igjen. Jeg anser meg selv for intelligent nok til å skjønne hvordan jeg skal få det til – men det er det å forsake alt det gode. Hvordan ble du til slutt motivert? Du må virkelig ha tatt et oppgjørmed deg selv?
      Mvh Else-Marie

    8. Ja, uff disse forferdelig slankekurene altså! Grusomt, og gir deg null niks energi.

      Jeg spiser som regel to knekkebrød med leverpostei, brunost eller magerost til frokost samt et glass med melk. Sjekk kalori innhold på alt, for man kan faktisk vinne masse ved å velge rett produkt. Knekkebrødene mine har kun 35 kcal og det er ikke mye.

      Ofte mellom frokost og lunsj spiser jeg en frukt eller en sånn 0,1% Yoghurt og drikker 1/2 l vann.

      Til lunsj blir det ofte et egg på rugbrødskive. Eller knekkebrød igjen.

      Middag er der jeg har forandret menyen mest. Kyllingfilet på masse salt og friske grønnsaker. Har alltid en dæsj dressing og fetaost på, men igjen, finn dressing med minst kalorier.

      Ellers har jeg suppe en gang i uka til middag og omelett. Hvis jeg skal ha pizza eller pasta så bruker jeg fullkornspasta, og husk, kun en moderat porsjon…Synes også fullkornspita med kyllingkjøttdeig, løk, ost og salat er godt..

      Spiser alltid kvelds. Samme som frokost eller lunsj.

      Har alltid blåbær og melon i hus, som jeg også småspiser på kvelden.

      Lørdag er snopedag! Må kunne kose seg en gang i uka synes jeg:-)

      Planlegging, planlegging og planlegging. Det er det som må til.

      Få musikk på telefonen. Jeg går aldri på tur uten musikk. LAg deg en løyåe på ca 1 time og gå rask. Det har holdt i massevis for meg:-)

      Håper du får satt i gang, for det er kjempegøy nå som folk har begynt å se det på meg!

      Ha en fortsatt fin dag! Else:

    9. Hvorfor sluttet du å drikke Pepsi Max? Merket du noe forskjell på kroppen? Vet at det er mange diskusjoner rundt denne drikken ;-).

    10. Benjamin: Først og fremst sluttet jeg med Pepsi Maxén fordi jeg synes den vanen hang sammen med alle de andre dårlige vanene mine. Ved å kutte ut det, følte jeg meg “reinere”. Husker jeg fikk fotsoneterapi en gang også, og hun spurte meg rett ut “drikker eller spiser du mye light produkter?” Hun forklarte meg nøye hvor vanskelig det var for kroppen å bryte ned alle de søte kunstige stoffene. Å slutte var forferdelig vanskelig. Fikk grusom hodepine i flere dager, så ille at jeg måtte ta tabletter. Tror derfor kroppen har det mye bedere uten, selv om jeg alltid unner meg et glass på lørdagen ennå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg