American Girl

Ja, da var ungene sendt til skolen og selv er jeg snart på vei til heliporten for å hente min kjære. 

Akkurat nå så sitter jeg og tenker tilbake på en annerledes, men veldig rolig og koselig jul samt nyttårsfeiring. Apropos nyttårsfeiring. Har dere hørt om “American Girl”? Alle småpikers dukkedrøm i Amerika? Andre juledag kom jeg plutselig på at vi har en kjole jeg har lagt til side, til Mille. Det er en sånn kjole som er så fin så fin, at du ikke helt vet når du skal bruke den. Egentlig helt idiotisk, for hun vokser jo så fort at den burde jo vært brukt så ofte som mulig.

Kjolen ble altså kjøpt inn den sommeren vi var i Florida, Miami. For mange herrens år siden, så jeg nemlig et meget spesielt dukkeinnslag i et eller annet reiseprogram. Noe av det mest populære du kunne gi datteren din var altså et besøk i en av disse butikkene som selger disse dukkene. Det er en eventyrverden uten like, et paradis for jenter som elsker dukker. Du kan nemlig velge en dukke som ligner på deg, få den frisert som deg, gi den hull i ørene og deretter kan du altså få reservert bord i kaféen hvor dukken får egen stol og blir behandlet akkurat som deg, som et lite menneske.

Pjuk, sier kanskje mange nå, for en klisje. Men dere skulle sett vår lille prinsesse når hun entret dørene der. Hun og jeg hang der en hel dag alene, hvor vi bare koste oss og hun fikk gå bananas med alle sparepengene sine. For dette dere, for oss som kommer så langveis fra, er “once in a liftime” opplevelse.

Uansett, kjolen hadde jeg nesten glemt. For det har seg nemlig slik at man kan kjøpe klær helt opp til 20 år, som matcher dukkens klær. Helt ubegripelig at jenter/små damer helt opp i den alderen synes dette er stas, men det er det faktisk. Vi kjøpte størrelse 16 år, selv om snuppa vår kun er 8 år. Godt å ha noe å vokse i, særlig når det er så vakkert som det her.


Jeg tok nesten 3000 bilder denne sommeren, og selvfølgelig ble det noen i fra American Girl butikken også.

Det var mange å velge mellom, og Mille fant fort en som lignet henne.

Vi var raske med å plukke ut like t-skjorter til dem begge og selvsagt måtte dukken ha briller!

Ikke rart ungene synes dette er morsomt. Jeg ble også imponert og skulle nesten ønske jeg var en unge igjen.

Med sekken full av stæsj, og lommeboka mye tynnere, dro vi for å treffe gutta igjen. Vi hadde ikke reservert bord i kaffeen, og det må man hvis man har lyst til å oppleve skikkelig te-kalas med en hang av små piker med flotte dukker. Dette er så populært i statene at folk reserverer bord ukesvis i forveien. Mange feirer bursdagen sin der. Kommer stivpynta, med lik oppdressa dukke under armen. Kjempesøtt, men helt fjernt egentlig for oss som kommer fra lille Norge.


Vi fikk oss heller bord på Fridays, 20 menter borti gata. Hun skjønte vel egentlig ikke helt hva hun gikk glipp av og det var nok like greit.

Vi har nå uansett vært heldige å få oppleve dette. Mange småpikers store drøm.


Nå må jeg løpe! Gleder meg til å få en stooooor klem av Bjørn Erlik, det har jeg savna!

Klem Nina

 

#Americangirl #sotos #barn #kjole

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg