Twice a year!

Ja, i går var det marerittens dag for Pippi igjen!

To ganger i året, blir vår lille Yorkshire Terrier innkalt til dyrelegen for tannsjekk. Da blir hun lagt i narkose og tenne blir grundig gjennomgått. Jeg får nemlig ikke lov av henne å pusse tennene hennes. Tro meg jeg har forsøkt “a thousand times”, for allerede etter 4-5 mnd. begynner munnen hennes å lukte døden. Da må det fjernes tannstein, og i går var altså dagen her igjen. 

Pippi var sist hos dyrelegen i sommer. Da var hun der ganske hyppig, fordi hun hadde knekt et bein som dessverre måtte amputeres til slutt. Den lille spirrevippen vår var derfor ikke særlig høy i hatten i dag, når vi igjen entret dørene her. Dette er på ingen måte favorittstedet hennes.


Pippi blir kalt papegøyen når hun er der. Hun er nemlig livredd disse egentlig snille damene som bare vil hjelpe. Hun forsøker å smette unna i ett sett, og kravler langt opp i halsen min mens hun skriker. Stakkar, hun er ei skikkelig pyse. Når jeg klipper neglene hennes hver 14 dag, skriker hun også hele tiden. Selv når jeg tester henne og klipper i løse lufta, vræler hun til, gi meg styrke!

Jeg hentet henne noen timer senere. 1000 spenn fattigere, men med god følelse om at alle tennene er intakte og i tipptopp shape. Tror nok dette er en av de dårligste egenskapene denne rasen har. Har hørt at Yorkshire Terrier som oftes er tannløse når de går til de evige jaktmarker, rett og slett fordi de har så dårlig tannhygiene. Uten tenner, får de ikke i seg skikkelig med mat, og når du kun veier 1,5 kg er det ikke mye å ta av. Man må faktisk ta med i beregningen at det å ha en slik hund fort kan koste deg et par tusen ekstra i året. De trenger til tider ekstra stell hos en dyrelege. Jeg er i alle fall villig til å investere i den lille krabaten min, for makan til bedre turkamerat og kosevenn skal man leite lenge etter.

I mellomtiden når jeg ventet på at Pippi skulle bli ferdig, traff jeg en venninne og var med henne og så på tapet. Aberet var at jeg allerede hadde vært og kjøpt meg flere akvarisfisker! Herreminskaper! Det er beinkaldt her i Stavanger for tiden, og disse stakkars fiskene kunne jo ikke ligge i bilen. Så hva gjorde jeg? Tok de meg så klart, thihiiiii.



Salikatt, så teit! De i butikken trodde sikkert jeg var den skrulla, men det får de bare tro. Fiskene hadde daua på flekken ute i bilen, så jeg hadde ikke noe valg. Når sant skal sies så er vel en tigerbarbe ganske så hardfør. De tåler mye. Sist jeg bytta vann i akvariumet og fiskene i mellomtiden lå i en bolle, hoppa alle ut og lå på teppet og lekte steindaue. Men neida, de var visst ikke døde allikevel, men kvikna til når de kom i vann igjen og lever fortsatt i beste velgående.


Det ble i alle fall mye oppmerksomhet rundt alle disse dyra i går, men det er jo derfor vi har dem. Vel, jeg har vel ikke akkurat et personlig forhold til Plopp 1, Plipp 1, Plopp 2, Plipp 2 osv, men mer nedstressende syssel finnes neppe. Jeg elsker å hvile øya på dem og disse nye Biorb akvariumene er jo bare rålekre.

Nå skal jeg på loftet å hente kofferten. Mille og jeg skal på jentetur til Oslo i helgen, tenk bare oss to. På tide å planlegge litt da.

Ha en superduper dag, klem Nina

 

#yorkshireterrier #akvarium

3 kommentarer
    1. Mandagsmamma: Her i Stavanger selger de det på absolutt alle dyreforretningene. Skal være ganske vanlig 🙂 Fåes i 3 størrelser, dette på 45 liter, mener jeg er det største og det holder for meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg