Noen tåler bare ikke å bli stilt krav til…

God morgen!

Prøver egentlig ikke å skrive for mange setninger med utropstegn bak, for jeg er ikke typen som liker hverken å skrike eller å bli skreket til, men en “God morgen” med et bittelite et bak, er innafor. Hjelpedumeg den setning ble lang, forferdelig dårlig norsk, men, men…

Det er kun meg og en litt pjusk Pippi hjemme i dag. Aner ikke hva som feiler henne, men ser at hun ikke har det helt bra. Kasta opp i går, og skal innunder alle pledd og sove bort dagen, så jeg får være litt obs. Med sine 1,4 kg, er det ikke mye som skal til før hele systemet settes ut av spill, lille finingen min ♥

Tenkte jeg skulle være flink å gå runden rundt øya i dag, luke en meter i steinbedet og rydde en skuff på kjøkkenet. Disse tre tingene er oppgaver jeg burde ha gjort for lenge siden (pluss hundreogfjørti til), men jeg får det ikke helt til. Er giddalaus og sluntrer unna, ingen “flinkNina” for tiden, og det suger.

I tillegg så kjenner jeg skikkelig på det å være tro til meg selv. Som Toni Gundersen nylig sa:

“Det er bedre å være mislikt av noen ved å være den du er, enn å være likt av alle ved å være en du ikke er”

Dette er så sant så sant. Føler det bare blir viktigere og viktigere å stå opp for seg selv og ikke minst de rundt meg. La folk lære meg skikkelig å kjenne. Stiller krav til venner og bekjente, om at her kan du ikke bare slenge ut av deg ting, eller rygge unna, for å unngå “dramatikk”. Trodde vel egentlig jeg levde etter denne “leveregelen” allerede, men når jeg analyserer meg selv, ser jeg at jeg alltids kan bli bedre, jeg er ikke helt tro til mitt eget hjerte. Det er lett å følge strømmen, da slipper man nemlig ubehageligheter, men man blir uansett, særlig over tid, mer og mer oppmerksom på hvor feil det er. Man kan rett og slett ikke stå med en fot i hver bidige leir, og snakke folk etter munnen. I hvert fall ikke jeg.

Mine følelser overfor hvordan folk ter seg, kan ingen ta i fra meg. De er mine ene og alene, men å sitte å dømme, være blindt enig og la andre tenke for meg, er helt uaktuelt. Det må da gå an å være litt ydmyk ovenfor andres meninger og ikke minst feil. Folk er så utrolig flinke til å finne andres feil og løfte de opp i lyset og skrike: SE! Har du ikke selv sagt eller gjort ting du angrer på her i livet? Det har i alle fall jeg, og tilsynelatende ser det ut som om folk har tilgitt meg og kanskje det viktigste, jeg har tilgitt meg selv.

Jeg merker allikevel at jeg er noe hårsår. Det er flere ting som stadig dukker opp, som irriterer vettet av meg. Liker for eksempel ikke at folk snakker negativt om ungene mine, gir meg råd om barneoppdrag, snakker om hvor mye penger de bruker på ting eller nedlatende omtaler bloggen min, som midlertidig “hobby”-syssel. Er det noe jeg er fullstendig klar over, så er det hvorvidt ungene mine beter seg, være seg bra eller dårlig.

Du er den du er, penger eller ikke. Om du lever over evne, får betalt regningene dine eller ikke, eller har 2 mill i banken, så er det din sak. Men som jente fra skikkelig arbeiderklasse, så må jeg innrømme at du stiller litt sterkere hvis du lar være å snakke om hvor mye ting koster. Selv er jeg nemlig overlykkelig over å handle på salg. Gjerne langt under 1000-lappen, for koster ting for mye, kjenner jeg bismaken i munnen over at pengene kunne vært brukt til noe helt annet, uff det slår aldri feil.

Bloggen har kommet for å bli. Hvorvidt de rundt meg liker det eller ikke, er meg ikke likegyldig, men jeg får dessverre ikke gjort noe med det. Jeg er overlykkelig for alle dere som fortsatt stikker innom en tur. Det er jo derfor jeg fortsetter, for uten dere så hadde dette vært meningsløst. Er dere dypt takknemlig, you make my day ♥ 

Hvilket bilde har du av deg selv, og hvordan tror du andre oppfatter deg? Hvordan vil du egentlig selv bli oppfatta? 

Takk Toni, for at du ga meg inspirasjon til å lufte dette. Liker jo helst å blogge i bilder, men av og til må det være rom for litt skriverier.

Ønsker dere alle en finfin dag. Kanskje dere gjør som meg, tar tak i en bitteliten ugjort ting, bare for å føle at man er bittelitt flink?

Klem Nina

10 kommentarer
    1. Så enig så enig Nina, men ikke alltid like lett…lettere å flyte med noen ganger som du sier.
      Du er flink til å skrive, så bloggen må absolutt få bli 🙂 Liker at du ar opp og skriver om så mye forskjellig. Ikke alltid jeg er helt enig kanskje, men det er flott å se andre sine meninger og perspektiv på ting – OG å respektere dem for det. Og DET er virkelig noe jeg gjør med deg Nina. Så flott at det finnes mennesker som deg, og som kan og tørr å stå frem med det de mener. Og ikke minst stå på for sine kjære <3 Jeg gjør det mer i det stille og på AJ sidene mine 😉
      Stooooor klem fra meg på denne våte mandagen, og god bedring til lille Pippi <3

    2. Ja denne bloggen må få bli, samme hva enkelte kan si.
      Du er så flink, du gir meg glede, her på dette lille stedet.
      Her er det plass nok til oss alle, små og store, tjukke og smale,
      Del dine tanker, de er så fine, du er deg, og det er ikke bare.

    3. hamyst: Ja, bloggen forblir. Har skrevet 1-2 innlegg hver dag siden start. Til tider må det selvfølgelig jobbes litt ekstra hardt for å komme på ideene, men stort sett går det greit.
      Har noen små prosjekter på gang, som kan få bloggen ut til endag flere etterhvert, men da snakker vi nærmere jul, og må derfor smøre meg med litt tålmodighet.
      Takk for koselig ord, klem

    4. Kunne ikkje vært mer enig enn det du skriver Nina.
      Men, husk og se alle de som liker og er enige enn de få som ikkje har snøring på hva de skriver!
      Som regel er det oss som har kjent ting på kroppen og som har måtte klatre på rangstigen for å overleve som vet og har erfaring som er ekte 🙂
      Har sjøl måtte svelge mange kameler for min åpenhet og ærlighet!
      Det som viser seg til syvende og sist er at de som reagerer ofte har et problem som de kjenner på og hvor de selv er uærlige overfor andre og seg sjøl.
      Ikkje alle som tør å være åpen om sine ” feil ” og innrømme dem.
      Nina, eg glede meg kver dag te å lese dine innlegg, nettopp fordi du er så herlig ærlig.
      Fortsett med det og ikkje la deg påvirke av uærlige personer.
      La det Positive råde og seire.
      Ha en fin dag 🙂

    5. Me er forskjellige, må bare akseptere det. Alltid noen som synes noe..:/
      Men eg må si at bloggen din er veldig forfriskende, og du er jo en levende firecracker!
      Jeg sjekker bloggen din hver dag rett etter eg har sjekket facebook, det sier jo litt sant:)
      Fortsatt god help snuppis!

    6. Tiina: Ja, alltid er det noen som sår ugress på vår sti…,men, men.
      Ellers må jeg få takke litt ekstra for tilbakemeldingen. Elsker når noen tar seg tid til det, tusen takk!
      Ønsker deg en finfin lørdagskveld!

    7. “food for though” ♥️. Det finnes så altfor mange “kopier” der ute…. Du er ekte, du er Nina Sprell Levende og jeg digger deg ♥️.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg