I krig mot fienden!

God ettermiddag, dere!

Det ble ingen morgenblogg i dag heller, men det er fordi det har gått i ett siden vi stod opp. Bjørn Erik har vært min beste venn som vanlig og hjulpet en ganske så lite motivert Nina-mor til Ganddal, hvor min nye manuellterapeut Karen ventet. For nå har Sigbjørn forsøkt å komme til bunns i nakke- og skulder problemene mine en god stund, og synes det var på tide å få en kollega sin mening også om dette bøllet. Det er sjeldent jeg trenger å ta smertestillende når jeg våkner, men i dag hadde ikke dagen kunne begynt uten. Synes alltid det er et nederlag å ta medisner før frokost, det er å ta en skritt tilbake, så det var godt og ikke minst helt nødvendig å komme til behandling å få litt god pep-talk. 

For man må jo ikke gi opp, selv om man må ta et lite skritt tilbake. Min verste fiende er nemlig å sette seg ned å kjenne på hvordan kroppen fungerer. Jeg har rett og slett ikke godt av for mye stillesitting. Kroppen stivner fullstendig, og kommer derfor helt i ubalanse. Håper virkelig det blir bedre i morgen, når hverdagen og jobben igjen kaller.

Min andre verste fiende for tiden, eller faktisk de elleve siste åra, er bruken av nesespray. De som kjenner meg veit hvor “narkoman” jeg er på Otrivin. Jeg har vel en 6-8 flasker rundt om i huset til enhver tid, alltid en på lur sånn “just in case”. Det er så flaut når de på aopteket begynner forklaring sin på at dette preparatet kun må brukes i maks ti dager. Vel, de fleste kjenner meg igjen, og har slutta å preke for meg, for jeg har for lengst innrømmet at jeg er totalt avhengig.

Så nå sitter jeg her og snakker ganske så nasalt og puster fælt med åpen munn. Det er nemlig to timer siden jeg tok i bruk “potta” mi, som Bjørn Erik kjøpte til meg i statene for fem år siden. “Saltvannsvidunderet” skal endelig tas i bruk, og jeg har lovet meg selv å gi det en sjanse. Destilert vann med en saltpose skal skylles gjennom nesebora mine annen hver time, og første forsøk var vel ikke noe å rope hurra for. Føler meg ganske så desperat etter å finne fram Otrivinen igjen, men får bruke stahetene min for det den er verdt nå. Vi får heller ta en runde på det her i morgen også, og se om jeg har gjort noen framskritt….






Uff, nå føler jeg meg som en skikkelig sytepave. Har litt ettervirkinger etter manuellterapitimen i dag også, men føler faktisk litt bedring ved å få tapet øvre rygg. Det hjelper på holdningen, skuldrene holdes senket, kan så absolutt anbefales for andre i samme situasjon. 

Nei nå må jeg løpe dere! Tilbake til vasken og ny neseskylling. Hu hei hvor det går!

Håper starten på uka deres har vært super og ikke alt for hard etter den lange juleferien vi har lagt bak oss!

Vi skrives snart igjen, klem Nina

 

 

Instagram: nthorsen          

Facebook side: Nina Sprell Levende         

Snapchat: ninasprell

5 kommentarer
    1. Dette innlegget kunne likegodt vært skrevet av/om meg – sliter med nakke og skuldre selv. Va også skikkelig avhengig av nesespray tidligere (måtte over på den med mentol for den vanlige ‘virka’ ikke). Har fått resept på nasonex (allergispray) av legen og den gjorde sakte men sikkert susen..! Kanskje verdt å prøve? Billigere enn otrivin og skal ikke være vanedannende.

    2. Jeg var også avhengig av nesespray frem til i sommer. Bestemte meg bare for at jeg måtte slutte og jeg klarte det. Jeg gikk også over til saltvannssprayer, hadde en med mentol også. Mentolen åpner opp litt mer, går an å smøre sånn mentol-salve under nesa også. Det er veldig slitsomt i starten og det er fristende å ta vanlig nesespray, men vær tøff og tålmodig! Belønningen kommer etter hvert! 🙂 I starten tok jeg nesespray på natta i den perioden jeg prøvde å slutte, slik at jeg fikk sove. Nå trenger jeg ikke det heller 🙂 Det er veldig godt når man slipper å være avhengig! Heia deg! 😀

    3. Har vært like avhengig av otrivin som deg i flere år. Gikk til legen for å få ordnet opp i det, men nesesprayer som jeg fikk der var overhode ikke like effektiv som Otrivin. Min redning ble Physiomer sin strong jet saltvannsspray! Mener på den kan kjøpes på de fleste dagligvare butikkene, og mer effektiv saltvannsspray skal du lete lenge etter! Super sterk “sprut” som renser hele veien, og etter å ha brukt denne gjevnlig i noen dager kunne jeg endelig puste igjen. Anbefales 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg