Mille svever, men jeg kommer til å ha mareritt om edderkopper i natt…

God kveld, kjære dere.

Dere trenger vel egentlig ikke å gjette hvor vi har vært i dag. For som hesteeier har Mille endelig fått sitt eget salrom, og det er jo nesten halve moroa med det å ha hest. Det virker i alle fall sånn, for jeg tror aldri jeg har sett ungen så i hundreogti. Hun har gnålt om dette i en evighet, og endelig kom altså dagen.

I bilen i dag pakket vi vaskesaker i haugevis, og jeg trodde jeg var nødt til å mase høl i hue på Mille for at hun skulle hjelpe meg, men neida. Hun er livredd edderkopper og selvfølgelig også spindelvev, men hun var neimen ikke sein med å iføre seg hansker å sette i gang med vegger og gulv. Hun forbauser meg gang på gang når det kommer til det der, men tror det er viktigheten for henne å ha ting på stell, som driver henne. Hun elsker å sette ting i systemer, ha skikkelig orden, og det kom veldig godt med i dag.

I morgen vil hun på Ikea, for hun mangler visstnok kroker og oppheng til alt stæsjet hun har. I tillegg må hun ha bokser. Boker på bokser så hun kan systematisere ting. Det hun ikke bruker så ofte, som juletingene og utstyr hun har dobbelt av, skal stables vekk på øverste hylle. Hun har virkelig kontrollen, hun der fine jentungen min.

Det var derimot ikke snakk om å putte møkkete ting inn i det nyvaska rommet. “Det er bare å begynne å vaske mamma. Jeg slenger en trillebåre med møkkete dekken i bilen med det samme.” Gulp, ja det er jo klart, men om vaskemaskinen min tåler det, er en helt annen sak. Skulle nok hatt tilgang på en industrivaskemaskin, men vi får krysse fingrene for at den jeg har klarer å spy ut alle håra. Jeg er jo forsovet enig med Mille at vi bør få skikkelig oversikt og ta godt vare på alle tingene. Det er jo også utrolig kjekt å se hvor mye hun vokser med denne oppgaven. Hun er utrolig dedikert, og jeg er så stolt så stolt.


Fysjameg, så mye spindelvev!

Sol kommer altså helt opp til grinda når Mille roper på henne.


Det er alltid små prosjekter på gang i stallen, og i dag fikk Mille hengt opp det her.


Alt stæsjet er nøye sortert.


Flittige Liser…

“Dette MÅÅÅ vaskes, mamma!”

Både Sol og Mille har egne matkasser.


VARSKO! Denne blomsten er utrolig farlig. Boersvineblom er årsaken til at hester i Danmark nylig ble avlivet, og norske forskere er også enig om at denne må vi passe oss for. Den skader leveren, til og med i små mengder, og det er et mareritt hvis kyr får den i seg og i verste fall dreper dem, og at vi får giften i oss via melken. Blomsten forgifter også andre blomsterarter rundt seg, og kan på kort tid ta over store områder. 

I stallen vår pågår det en stor dugnad nå for å få den vekk, og jeg appellerer sterkt til dere alle om å røske den opp med rota å fjerne den.

Da tar vi kveld, dere. Det blir en lang dag i morgen også. Først stallen, så Ikea, så skal neglene mine fikses litt, og så blir det stallen igjen. Life is good.

Vi skrives igjen, klem Nina

 

Instagram: nthorsen 
Facebook side: Nina Sprell Levende
Snapchat: ninasprell

 

#islandshest #hesterbest

2 kommentarer
    1. Hei Nina
      Nå har jeg fulgt bloggen din over tid, aldri lagt igjen noen kommentar, men nå var det på tide. Jeg blir så glad inni meg når jeg ser hvordan Mille utvikler seg i heste miljøet.
      Dere har vært super flinke og ikke minst kloke når dere lot Miller få oppleve at hest er best.
      Og så er dere så hyggelige mennesker, kjenner dere ikke, men føler at jeg kjenner dere allikevel.

    2. May: Kjære May, så koselig av deg å skrive disse ord til meg. Det er jo akkurat slike tilbakemeldinger, som gjør noe med en, som gjør at man fortsetter i samme spor. Det varmer, og jeg setter utrolig stor pris på det.

      Klokka ble hele halv tid før vi kom oss hjem i går. Været har forandret seg, og det forberedes til å ta hesten inn fra beitet. Tror nok Mille-mor er sliten i dag, for hun sover fortsatt.

      Takk for at du henger på, klem Nina

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg