Den ufrivillige bloggpausen er herved over!

God morgen🌟

Tenk det da dere, nå har det gått drøye tre uker siden sist jeg var på nett. Dere kan tro jeg ble overraska når jeg plutselig en morning ikke klarte å logge meg inn på min egen blogg, passordet fungerte ikke, og panikken kom snikende. Det hadde lenge ligget i kortene at store forandringer ville skje i “blogg.no”-verdenen, men jeg så ikke “fallet” komme så fort og drastisk.

Jeg har ikke satt meg så grundig inn i hva som egentlig skjedde, men jeg har forstått såpass at vi som blogger på blogg.no har blitt flyttet over til noe som heter WordPress. WordPress er kort fortalt et publiseringsverktøy, og for meg ble dette noe helt nytt og uforståelig.

Frøken “dings” meg, har nemlig for lengst bestemt seg for å ikke være særlig teknisk anlagt. Jeg har med andre ord ikke arvet det av min mor, som var den første i gata som enkelt skjønte hvordan man forhåndsinnstilte den splitter nye og revolusjonerende videomaskinen til å ta opp en rekke TV-programmer når vi dro på ferie. I dag får jeg med andre ord fullstendig panikk over alt som er nytt. Hjernen blokkeres, den nekter å samarbeide og jeg er lynrask med å snakke meg ned:”Dette klarer jeg ikke, jeg skjønner ingen verdens ting”. Så når bloggen så dagens lys for fem år siden var jeg snar med å engasjere en designer til å ivareta bloggsiden min. Flinke Silje var reine kuppet, og hun har alltid stått på for meg. Det var hun som designet den opprinnelige fargeglade siden min, og ikke minst sørget for at den var skreddersydd for meg og mitt formål på alle mulige måter.

Da blogg.no gikk over til å bruke publiseringsverktøyet WordPress, forsvant mine syv sider med programmering, altså koding, og når jeg i tillegg ikke kom inn på siden min, så det lenge svart ut. Jeg kontaktet selvsagt Silje, og etterhvert fikk hun vite at alle rettighetene våre til å gjøre personlige endringer med utseende på bloggen var fjernet. Jeg hadde med andre ord ingen rettigheter lenger til å gjøre noe med standardoppsettet jeg hadde fått, og da kom klikkolini-Nina frem i meg. For ikke pokker om jeg ville ha et standard oppsett sånn som “alle andre”, uten egen header, altså bilde. Så da dere, trakk jeg meg stille tilbake for en stund, og furtet. Var dette slutten for fem års blogging? Var det rett og slett punktum finale?

Jeg må innrømme at jeg gikk skikkelig i tenkeboksen og funderte mye frem og tilbake om jeg nå var kommet til verdens ende med denne hverdagssysselen. For det er ingen hemmelighet at det å blogge tar tid og krever en viss form for selvdisiplin, og jeg har mang en gang følt presset om å ikke strekke til. Etter et par dager følte jeg derimot et stort savn etter å ha dette presset på meg. Jeg savnet å fotografere, det å skrive og sist men ikke minst så savnet jeg dere lesere. For etter fem år på tastaturet, har jeg for lengst opparbeidet meg et forhold til dere der ute, og herregud som jeg har savnet det!

Det ble som sagt viktigere og viktigere for meg å få siden min opp å gå igjen, og jeg takker skaperen for at “sinna-Nina” ikke tok overhånd og skjelte ut alle på sin vei på support-linjen den dagen alt forandret seg. Jeg tok derimot frem “jeg hadde satt stor pris på å få hjelp”-Nina, var ydmyk og beende, og krysset alt av fingre og tær for at det på en eller annen måte skulle ordne seg.

Tataradaaa, tenk, det ordnet seg på et vis. Jeg fikk et behjelpelig supporter-team i tale, og de skjønte med en gang frustrasjonen min. Så i samarbeid med dem og designeren min, ordnet de en ny header til meg, i hvert fall en midlertidig en. Det er selvsagt trist å gi slipp på den fargeglade blomstersignaturen min, og kun ha et bilde av seg selv i front, men det er uansett mye bedre enn ingenting. Jeg har også funnet ut at jeg faktisk har vært mye heldigere enn mange andre bloggere på blogg.no. Jeg var nemlig med i den første puljen som ble flyttet over, fordi jeg ligger på Toppblogg-listen. Jeg har rett og slett blitt prioritert, det er et ønske om at jeg skal fortsette, noe jeg selvsagt ikke skjønte da, men som jeg er takknemlig over nå.

Jaja, dere, da var jeg altså her igjen, og jeg håper noen har savna meg litt, kanskje microsmåttbittelitt. Logoen min, headeren, har som dere ser blitt veeeldig blå-turkis, og vi får nå se hvor lenge den blir værene , men det er i alle fall ingen tvil om at dette er meg, og enn så lenge har jeg kommet for å bli. Det blir spennende å se hvor mange lesere som har falt av i denne ufrivillige pausen, men jeg håper og tror at de fleste henger seg på igjen ❤️

Too blue?

Det er selvsagt full rulle jul her hjemme nå, og dere kan tro jeg gleder meg til å dele dette med dere, men jeg måtte bare få forklart dere hvorfor jeg har vært borte så lenge.

Vi skrives kanskje igjen allerede seinere i dag, hvis ikke, så i alle fall i morgen.

Klemmer sendes i fleng, Nina

 

 

#nyttdesign

10 kommentarer
    1. Velkommen tilbake, har savnet deg. Og NB : Det kan aldri bli for mye blå-turkis. Etter inspirasjon fra deg farget jeg en lokk i håret blått. Ha en skikkelig koselig jul 👍🏼❤️👍🏼

      1. Tusen takk, ja nå må flokken finne seg i at jeg forsvinner inn i min egen verden igjen, men det tror jeg de synes er deilig. Vi trenger alle vår egentid, men i det siste har jeg jo hengt på dem som erteris😂

    2. Jeg fikk samme panikken som deg, ingen som hadde “gått opp stien” og kunne forklare.. Jeg har samme angst for tekniske greier som deg. Ville bare legge meg i fosterstilling og ta kvelden.. Men jeg ga meg ikke. Maste som en gal på Hanne Mari på support. Og hun svarte på alt av rare spørsmål. Jeg kan langt fra alt, men klarte å dytte på plass et bilde som header. For det jeg hadde forsvant.. Nå gjenstår noe småtteri som jeg skal be dem om hjelp med. Men tar det på nyåret 🙂 Fin header du har. Elsker turkis jeg 🙂

      1. Det er nesten litt godt å høre at flere så rullgardina gå ned. Jeg fikk altså helt panikk, da alt det kjente var borte, og nektet å gjøre noe som helst før jeg hadde en for for header på plass. Men, men jeg lærer vel med tiden, og får spørre og grave til dem som kan det 😍

    3. Hei på du over brua! Der var du 🙂 Har savnet ditt blide åsyn 🙂

      Eg ble også flyttet over allerede første natta så av og til er det faktisk deilig å bli prioritert, ta det til deg 🙂 Men, mulig eg var ekstremt heldig da for min header ble med videre i skiftet 🙂 “Halleluja”

      Blir gøy å følge deg videre og headeren din var helt konge, eller riktig er vel riktigere å si 🙂

      Kos deg og ha ei HERLIGE Jul sammen med dine 🙂

      Vibbedille 🙂

      1. Ja, jeg har skjønt nå at vi har vært heldige, så alt i alt så må jeg jo bare være fornøyd 😍
        Fikk noe feilmeldinger når jeg publiserte innlegget, er visstnok noe jeg ikke har fylt inn, men support får bli vant til maset mitt nå i begynnelsen, thihiii.

        God jul til deg og dine også, klem Nina

    4. Å der var du jo igjen 😘 snap er ikke nok!
      Har virkelig savna bloggen din.
      Hjertelig takk for julekortet her om dagen.
      Min frk 12 år eeeeelsker håret ditt 💖

      Kos dokker med flokken samla og god jul til dokker alle.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg