En perfekt sommerdag…i 1980 ☀️

Sommeren 1980 og jeg, Nina, var 12 år.

Det var sommerferie. Klarinetten var pakket bort, og hesten sendt på beite. 8 uker med venninner, sol og bading stod for tur, og jeg husker jeg var lykkelig. En glad, eventyrlysten og nyskjerrig jentunge, det var meg.

Kristine, Tine, Bente og jeg skulle sykle hele den lange veien fra de to trygge blokkene på toppen av Vestli til Stemmerudvannet (Stemmern) på Grorud. Med niste og saft, og et par kroner til is, dro vi stemningsfylte avgårde. Ned alle bakkene til Rommen, deretter opp den lange veien til Trondheimsveien, litt bortover, og så var det å ta fatt på siste strekning, den bratte “killer-bakken” opp til Grorudvannet, og “Stemmern” som lå over der igjen og ventet på oss.

Jaaa, den lille plassen ved flytebrygga var ledig, og der dere, bodde vi jentene til sola gikk ned. Av og til var det bare et par av oss, men på de perfekte dagene var vi mange. Vi vekslet mellom å ha sisten under bryggene, stupekonkurranse og sist men ikke minst, slappet vi av mellom slaga ved å lese i alle bladene vi hadde med.

Tuppen og Lillemor stod øverst på lista, og etterhvert ble Hjerterevyen også en innertier. Jeg husker også at vi hadde pinlig høytlesing fra et eller annet blad som alltid hadde fast spalte på første side rundt “mitt første kyss”. Flaut, men også pirrende.

Den gangen smakte matpakka alltid himmelskt godt. Saften på flaska dugde til tusen, og tiden kunne godt stått stille. Bekymringsløse og iherdige møtte vi dagen med pågangsmot og glede. Sommerferie med den faste Vestligjengen var trygg og god. Minner for livet...

I går var vi på Bruktbua og kjøpte bladene jeg og venninnene mine leste for 39 år siden. Iherdig fortalte jeg historien om hvor mye disse betydde for meg den gangen jeg var på hennes alder. Hun har lovet å lese dem alle, og jeg er spent på hva hun synes. Jeg tror neppe de fenger like mye nå som da, men det er lov å håpe.

– Nina –

 

#godeminner #vestli #tuppenoglillemor #hjerterevyen #80tallet

4 kommentarer
    1. Disse bladene leste jeg og , å første kyss var i romantikk bladet 💞 likte og sølv pilen med månestråle . Jeg var heldig å bodde i nabo huset te bruktbua i pedersgatai Stavanger . En av mine beste venninner var datter til eier den gang . Nå er det en søster av henne så driver det ( May jane ) hadde sorgløs å god opp vekst i / på storhaug . Barndoms minner er gode 🌸👏 flyttet til hundvåg når eg var 12 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg