Gjør det!

Det er svært lite jeg forlanger av gutta mine, men er det en ting jeg mener de må, så er det å bruke stemmeretten sin. Jeg veit de tidligere ikke har vært særlig interessert i politikk, at de gjerne synes det er mye å sette seg inn i, og det har de helt rett i, men de må allikevel stemme.

For meg og mine er det viktig å hente frem gode leveregler og verdier, og min mening er at alle burde finne seg noen fanesaker de brenner for. Så nå er jeg på hugget på telefonen til Pelle og Dennis. Ber de gjerne teste seg, sjekke hvilken side de heller til. De trenger overhodet ikke å fortelle meg hvem de stemmer på, det er så absolutt en privatsak, men jeg vil at de skal sette av noen minutter til dette.

Hvorfor er det så inni hampen viktig det her da dere, hva har jeg selv i bakhodet når jeg stemmer?

  • Man har ikke lov å sutre og klage fra sofaen, hvis man ikke forsøker å gjøre noe med det selv.
  • Det er og blir fordummende å ikke sette seg litt inn i hva de forskjellige partiene står for. For å ikke føle at jeg står utenfor, så følger jeg med hele året, og finner ut hvor jeg hører til.
  • Noen partier har man langt opp i halsen, så jeg må sørg for at de står svakere ved selv å stemme.
  • Jeg henger meg ikke opp i valgflesk og useriøse politikere. Tenker heller på at det tross alt er mange flinke engasjerte folk der ute å heie på.
  • Jeg stemmer ikke nødvendigvis for min egen del, for jeg kunne ikke hatt det bedre. Jeg tenker derimot på fellesskapet, rettferdighet og mangfoldet. Hva er best for at alle skal ha det bra?
  • Jeg elsker å være i dette fellesskapet av folk som stemmer. Det gjør meg stolt, og jeg føler meg engasjert og at jeg er med og bidrar til fellesskapet.
  • Jeg føler meg privilegert som får lov å stemme. Det har ikke alltid vært en selvfølge å være kvinne å få lov til det. Det er min borgerplikt og en ære å bruke stemmeretten min i et demokratisk land.

Så opp og hopp, bruk stemmeretten din!

Det finnes faktisk ingen unnskyldning for ikke å stemme lenger. De popper opp plasser overalt hvor man kan stemme i mange dager før selve valgdagen.

Det er kommune- og fylkestingsvalg, så man velger både en rose og lyseblå seddel fra partiet ditt. 

Etter eventuelle forandringer, brett stemmeseddelen slik at partinavnet er inne og stempelfeltet vender utover.

Gå til funksjonær og legitimer deg, og få stempel på valgsedlene dine.

Da var det gjort!

Lykke til med valget dere!

 

#valg2019 #stemmerett #demokarti #kommunevalg #fylkestingvalg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg