Hvorfor tar jeg ikke vektproblemet mitt mer alvorlig?

Reklame | www.sukkerfritt.no

Da var det oss igjen, kjære dere.

Jeg blir altså så til de grader lei av levemønsteret mitt til tider. Årene kommer og årene går, og jeg går i den samme fella hver bidige gang. Jeg klarer ikke å holde meg til tanken om et mer aktivt og sunnere liv, og våkner med et brak når året er omme og vekta har bikka godt over 90 kg.

Hver bidige start på nyåret, er likt. Jeg tørker støv av badevekten, og resultatet er alltid det samme. “Uffda, jaja jeg tenkte meg vel det, nå må det tas grep, jeg må kutte ut alt driiit, på tide å leve på luft og kjærlighet igjen”. Det slår aldri feil, det er den samme leksa som går igjen, igjen og igjen. 

Jeg blir vel egentlig ikke så veldig lei meg, for jeg begynner jo å bli vant til det. Jeg veit at når desember starter, tikkes det nedover. Det er kun en måned igjen til det er over med all fråtsinga.

Men hvorfor holder jeg på med det her? Hvorfor lærer jeg aldri? Er dette en form for selvskading? Har jeg ingen selvrespekt eller form for selvdisiplin?

Spørsmålene er mange, og det er da jeg blir litt fortvila. For kroppen har jo ikke noe godt av all denne herjinga, det er på ingen måte bra for meg. Ikke er det bra for diagnosen min heller. Et sunt balansert kosthold og daglig bevegelse er et “must” for en bedre hverdag, men allikevel så klarer jeg altså å slurve det til og kjøre det hele i dass.

Jeg er derimot alltid optimistisk, og får hele flokken med meg. Jeg styrer meg inn på nærmeste ferie eller store begivenhet, og gjør en fabelaktig innsats og klarer å gå ned mange kilo før den tid. Så er plutselig ferien over, og med det også den gode livsstilen. Kiloene begynner å hive seg på igjen, samtidig som jeg slutter å gå de lange turene. Jeg gir rett og slett fa.., og spiser og “koser” meg over evne.

Nå er det som sagt ferie på gang igjen, og nytt år også for den saks skyld, og selvsagt så er jeg supergira på å se best mulig ut når vi reiser om ikke så alt for lenge. Jeg har derimot litt dårlig tid denne gangen, men allikevel presser jeg meg hardt for å klare å lomme meg i form. Det går faktisk ganske bra, men jeg er selvsagt engstelig for å “ramle utpå igjen”, med en gang ferien er over. Så hva kan jeg gjøre for å klare å opprettholde å være flink? 

Jeg veit jo selvsagt hva jeg kan spise og ikke, og samtidig så må jeg ikke lage alle disse dårlige unnskyldningene for å ikke gå på tur, men hva mer må til?

I det siste så har jeg forsøkt å kutte ut alt snopet jeg har blitt så avhengig av opp gjennom årene. Hittil i år har jeg latt være å kjøpe ostepop og smågodt, og heller gått for sukkerfrie varianter. Jeg driver fortsatt og prøver ut en del alternativer, og alt er selvsagt ikke like godt, men jeg har funnet noen innertiere som har stilnet sukkersuget mitt.

Sukkerfritt.no har vært redningen. Det er en norsk nettbasert butikk, som har et hav av alternativer å velge mellom innen sjokolader, pastiller, karameller, bakevarer, lakris, kjeks, pålegg og is. Jeg har over en tre ukers periode, kun valgt sukkerfritt på lørdagene, og faktisk klart meg bra kun på dette. Jeg er ganske overbevist om at det er flere enn meg som kunne tenkt seg å teste ut dette, og kanskje dere allerede kjenner til noen av disse merkene, men her har dere i alle fall mine anbefalinger og vinnere.


De Bron Salt Liquorice og De Bron Fruit Gums

Jeg er i overkant glad i lakris og denne, De Bron Salt Liquorice, var helt himmelsk.

Jeg har testet disse sjokoladene: Monster Sukkerfri Mørk Sjokolade, Monster Sukkerfri Hvit Sjokolade og Monster Sukkerfri Mørk Sjokolade Med Jordbær.

Monster Sukkerfri Mørk Sjokolade, var helt klart en soleklar vinner.


En skål med Virginias Fruitisin Stevia, stod på stuebordet i to uker uken. Flokken min fråtsa ikke, men alle tok et par om dagen, som var helt innafor. Kjempegode!

Det er kun jeg i flokken, som tester ut dette, så denne skålen var kun min på lørdag. Akkurat passe mengde, som så absolutt stilnet søtsuget.

Jeg visste ikke at man kunne få dette sukkerfritt, farlig gode. Werthers Original Cream Candies og Werther´s Orginal chewy toffees.

Disse sukkertøyene var de aller beste. Tante Pose Sukkerfri Rabarbrarox smaker like godt uten sukker som med, og varer en liten evighet i munnen mens du suger på den. Jeg kunne spist hele pose uten stopp, me da er jeg ganske sikker på at magen min hadde gjort kollbøtte. Jeg må nemlig innrømme at jeg gapte over litt for mye den første lørdagen, men var rask til å nedjustere mengden helgen etter.

“So far so good”, får bare håpe det holder denne gangen. Lurer på hvor mange gagner jeg har sagt det til meg selv…

Håper dere alle har en finfin start på uken, klem Nina

 

#sukkerfrittno #sukkerfritt #stevia #sukkerfri

6 kommentarer
    1. Takk for anmeldelse av sukkerfritt snop! Vurderer å teste ut noe selv og, er ikke bare du som har fråtset….. 😉

    2. Høres kanskje ut som det største problemet ditt er at du går altfor “all in” hver gang, og er for streng med deg selv? De aller fleste (inkl meg selv) sprekker med én gang om overgangen blir for stor og drastisk, og hvis du starter med innstillingen at du skal leve på “luft og kjærlighet” blir det veeeeldig tøft. Prøv å heller ikke ha fokus på kilo, jeg la bort badevekten for mange år siden og går kun på hvordan jeg føler meg.

      Prøv en myk overgang, ikke obsess at du ikke kan spise NOE sukker eller godis. Spis sunt og godt i hverdagene, unn deg en skål med ostepop og lakris på lørdagen. Den skålen har ingenting å si om du spiser bra til vanlig, men det gjør det mye enklere for deg selv å holde dette gående, og snart er det rutine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg