Unntakstilstand

God kveld, kjære dere.

Minsten Mille hangler. Hun har ikke vært på skolen siden mandag, og det ser ut som om hun blir hjemme hele uken. Halsen er vond og nesa pottetett samtidig som den renner, og hun sover døgnet rundt. Siden smerteterskelen henne er høy, har vi vært hos legen for å være på den sikre siden. Crp’en er heldigvis lav, så vi tyr ikke til medisiner riktig ennå. Det fungerte veldig bra sist gang, så vi satser på det denne gangen også. Med rikelig hvile, regner vi med at hun er snarlig på beina igjen. 

Matlysten er det så som så med, men hun ville overraskende nok ha grønnsakssuppe. Oppløftende, så da var jeg ikke vanskelig å be. Jeg var derimot ikke fornøyd sist gang jeg lagde den, så denne gangen slo jeg sammen to tilfeldige oppskrifter. I tillegg brukte jeg mye mer krydder, og da traff jeg midt i blinken.

Nå kan dere jo gjette hva vi spiser hver bidige dag denne uken? Joda, grønnsakssuppe. Vel, Mille vil gjerne ha en kjøttpølser oppi også, så det kuttes opp og varmes på forhånd opp i mikroen. 

The Queen, fulgte nøye med under kokkeleringen.

Min grønnsaksmiks inneholder: 4 gulerøtter, 8 poteter, 2 løk, kålrabi, persillerot, sellerirot, 2 purreløk og en hel hvitløk.

Alle grønnsakene kuttes opp i terninger og kokes 2 timer i: 4 liter vann, grønnsakssfond, 2 bokser knuste tomater, tre runder med Kikoman (teller 1-2-3 mens jeg heller), Gastromat krydder, pepper, “Paprika” krydder fra Budapest (det bruker jeg til alt), og chillimix. 

#grønnsakssuppe #gladimat

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg