Virker ørelys?

God søndagskveld, kjære dere.

Da var hundebesøket over for denne gang, og Tinka spratt omtrent ut av sitt gode skinn når eieren kom og hentet henne. Det ble veldig tomt etter henne, men jeg tenker allikevel det skal bli godt å ikke ha flere pass før til neste år igjen. Vi skal nemlig ut på reise tre helger fremover nå, og så er det plutselig bursdagen til Mille. Rett etter det kommer Kristin, Dennis og Falk på besøk, og når de har reist banker jo julen forsiktig på døra. Det kan med andre ord være greit å kun ta hånd om de dyrene vi har selv.

Nå er det endelig høstferie på ungene i Stavanger også, og i morgen reiser snuppeline for andre gang på rideleir opp til Fossanmoen Islandshestsenter. Hun hadde egentlig lyst til å tilbringe en uke der i sommerferien også, men da var det dessverre fult. Hun fikk derimot karra seg til en av de 16 plassene i høstferien, så i morgen bærer det oppover igjen. Sol skal selvsagt være med, så i tillegg til å ha vært på treningshelg disse dagene her har hun vaska og pusset alt av utstyr som skal være med.

Noe annet som vi har ordnet denne helgen, er ørene til Mille. Hun sliter en del med hørselen, og har funnet ut etter diverse legebesøk at det produserer en del ørevoks i ørene hennes. Hun synes ikke det er noe kjekt å gå til legen å få de skylt, det er for skremmende og stresser henne noe veldig, men en venninne av meg var innom i går og foreslo at vi skulle teste ut ørelys metoden.

Ja, ørelys har jeg hørt om før, men jeg har aldri trodd på det. Det høres rett og slett for godt ut til å være sant. Kan et lys dra ut ørevoksen?

Det hadde fungert for venninnen min, og jeg fikk faktisk et par lys i gave for, kremt, 15 år siden, og joda de lå fortsatt innerst i medisinskapet. Så da var det bare å kjøre på, få det testa.

Mille la seg noe uvillig ned med et håndkle rundt skuldrene (stod det i bruksanvisningen) og vi gjorde klar en bolle med vann til å slukke flammen med. Lyset ble stukket godt inn i øret, jeg dro i øreflippen så det åpnet seg mer, og så tente vi på i motsatt ende. Det tok cirka 10 minutter å få det brent ned til det var en centimeter igjen av lyset over det røde merket. Så var det bare å vente i spenning på resultatet, så da satte Bjørn Erik igang med å klippe opp biten som var igjen.

Aiaiaia, joda her var det ørevoks, i hvert fall i det ene øret. En klump på 1 X 1 cm rullet ut på bordet i sammen med mange små ørevoksbiter. Hmmm, Bjørn Erik tror fortsatt ikke det er sant, han mener noen har putta det inn i lyset fra før av. Jeg derimot velger å tro at dette er ørevoksen til Mille. Jeg forsøkte å lese meg opp på dette på forhånd, forsøker å forstå prosessen der varmen skaper trykk og trekker ut ørevoksen, men det er allikevel ganske så utrolig. Så utrolig at vi har bestilt ti lys til. Jeg skal nemlig klippe opp en ubrukt en og sjekke ut hvordan den ser ut inni før den tas i bruk, og skal jeg teste de ut på meg selv også.

Jeg glemte å fortelle dere at Mille synes dette var helt himmelsk. Nå går hun rundt og knipser seg selv rundt hodet. Hun mener hun så vidt klarte å høre knipselyden før, men nå var den faktisk helt tydelig.

Har noen av dere testet ørelys før? Var resultatet noenlunde likt?

PS! Jeg har fjernet bildet av det jeg tror kom ut av øret, for en tenåring kan med åra kanskje synes det er litt dumt at det ligger ute på nettet.

 

#ørelys #ørevoks #barn

8 kommentarer
    1. Hei.
      Har god erfaring med dette.
      Etter en øreverk for 20 år siden fikk jeg væske i mellomøret.Utrolig ubehagelig, spesielt når den nyfødte babyen min gråt.Lyden i hodet ble jo uutholdelig.Ble anbefalt ørelys av en naturterapeut.
      Var jo selvfølgelig veldig skeptisk men det hjalp og har ikke hatt noen problemer i etterkant.
      Kan derfor anbefales.

      1. Så godt å høre. Mille selv sa det rett og slett var en veldig behagelige opplevelse, så nå skal jeg prøve det selv. Har kjøpt såpass mange, at jeg skal klippe opp tuppen på en først og se hvordan den ser ut inni. Kan ikke tro at et øre kan gjemme bort så mye voks…

    2. Hei Nina. Jeg lurer veldig på om ørelysene hjalp og ble det bra etterpå? Jeg har tenkt å kjøpe noen og bruke dem på mitt barn, men når jeg leser mer og mer om ørelysene på nettet så er det flere og flere artikler som advarer mot disse ørelysene og da blir jeg i tvil😞

      1. Heihei, beklager sent svar. Mille var klar i talen, hun synes det hjalp. Hun føltes på en måte lettere i hode, mente hun, det var deilig. Hun måtte derimot til legen til slutt, for hun hadde en betennelse i øret. Derfor litt usikker på hvor mye det fungerer, men siden hun likte det, har vi kjøpt flere. Tenkte å prøve det selv, så får vi se 😊

    3. Har prøvd ørelys og var imponert over alt som «kom ut» av øret. Skuffelsen var imidlertid stor idet vi tente på et lys uten å sette det i øret. Da det ble åpnet, var det akkurat slik inni, som de vi hadde hatt i øret. Dette bør folk være klar over før de går til innkjøp av de relativt dyre lysene.

    4. Dette er vel det nærmeste vi kommer kvakksalveri.
      1. Det er behagelig med litt lokal oppvarming, men det klarer ikke å løse ut noe ørevoks.
      2. Kan medføre brannskade om lysets oljer renner ned i øret.
      3. Behaget er meget kortvarig og er derfor en dyr prosses mot å la legen skylle
      4. Det som mange tror er ørevoks nederst i lyset , er avfall etter det nedbrente lyset.

    5. Jeg har prøvd ørelys flere ganger og blitt positivt overraske. MEN, var hos legen på grunn av propp i øret som ikke ørelys klarte å fjerne, hadde ikke hørsel på det ene øret. Her ble det gjennomført øreskylling og proppen ble fjernet og jeg fikk hørselen tilbake. Da fikk jeg lyst til å teste ørelys (dagen etter øreskylling hos legen) og gjere det på begge ørene. Ble ganske så overrasket, masse “ørevoks”, kan da ikke stemme? Er derfor sterkt i tvil om ørelys har den virkningen man forventer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg