Vakre Royal Botanic Gardens i Kew

God kveld, kjære dere 🌿

Jeg ser det blir viktigere og viktigere for meg å være skikkelig turist-turist, når vi er på ferie. Det å være en “turist-turist”, er vel å gå på en del av de de såkalte turist-fellene som folk flest gjør. Jeg liker rett og slett å ta for meg TripAdvisor sine tips fra øverst til nederst så langt det lar seg gjøre. Shopping og pubrunder er ikke lenger en prioritert, men det er derimot severdigheter og historiske landemerker.

Jeg er var nok ikke den mest populære mammaen når jeg først dro Mille med meg på en nesten to-timers lang båttur på Themsen (les gjerne her) og avsluttet turen i gigantiske Royal Botanic Gardens i Kew etterpå. Denne parken har jeg hatt som mål i mange år nå, men det har aldri passet å besøke den. En familieferie handler derimot å la alle få litt viljen sin, og dette gnålet jeg altså om i flere dager før vi dro.

Etter en aldeles nydelig båttur kom vi altså endelig frem, og jeg var nesten lettet når damen i billettluken proklamerte at det kun var en liten del av parken som hadde åpent for publikum. For hold dere fast, parken er på hele 121 hektar og jeg kan rett og slett ikke forestille meg minen på Mille hvis hun hadde måttet trasket ennå mer rundt enn det vi gjorde. 

Vi gikk og vi gikk, luktet og nøyt det ene synet vakrere enn det andre i dette såkalte  “Verdensarvstedet”. Ja, tenk det dere, denne parken ble i 2003 kåret til akkurat dette “verdensarvsted” siden den inneholder en av de viktigste frøsamlingene i verden.

Jeg vet ikke helt hva som går av meg, kanskje jeg har blitt voksen eller noe i den duren, men det blir altså mer og mer viktig for meg å få med meg slike ting når vi er på tur. I tillegg så ser jeg at jeg søker stillheten og roen. Når det i tillegg blir så vakkert som det her, ja blir jeg ekstra fornøyd, og det tror jeg flokken min skjønte. Bjørn Erik var nemlig gull verdt når han gjentatte ganger fikk humøret til Mille opp igjen når hun synes dette ble litt for kjedelig. For dette ble min fine dag i London, eller den aller fineste, tror jeg. Med fakta om at parken har hele 723 ansatte og hele 1,8 millioner besøkende i 2018, 28.000 forskjellige plantearter, 8,3 millioner planter og 30.000 arter i frøbanken, så regner jeg med at kanskje flere av dere setter dette på ønskelista neste gang dere er i London. Det er verdt det, det er spektakulært 🇬🇧

Bjørn Erik og jeg vurderer faktisk å ta oss en ukes ferie på en elvebåt. Mer idyllisk blir det nemlig ikke.

På denne dagen her var det kun de nederste feltene som var åpne for publikum.

Ser dere, Bjørn Erik?! Skjønner dere nå hvor voldsomme noen av disse trærne var?

Tenk når alt det under her blomster, det må jo være noe av det vakreste på jord?

En helt nydelig dag ble det, men jeg må nevne at vi tok t-banen hjem igjen til sentrum, fra Kew Gardens station. Vi skulle nemlig rekke et fly den dagen, så det var bare å haste videre.

 🌸 Nina 🌸

 

#royalbotanicgardens #kewgarden #botaniskhage #london

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg